IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

7 факта за метана

Неизвестността и предразсъдъците водят до спорове, но научните факти дават яснота

7 факта за метана

Метанът е щадящ природата

Задвижваните с метан двигатели имат по-ниски с до 25 % емисии CO2 в сравнение с останалите двигатели с вътрешно горене и до 95 % по-ниски емисии азотни окиси (NOx). Освен това почти не изхвърлят сажди.

Метанът е безопасен и надежден

Противно на всеобщото схващане метанът е безопасно гориво. Газовите резервоари в заводските автомобили са конструирани, произведени и сертифицирани съгласно най-високите стандарти за сигурност в бранша. Освен това те са оборудвани с клапан за сигурност. В случай на технически проблем метанът се изпуска контролирано навън. Всички конструктивни части на резервоара издържат на екстремно натоварване. Налягането в него е около 200 бара, въпреки че резервоарът обикновено е сертифициран до 600 бара.

Мощността и усещането при шофиране са идентични

По отношение на мощността и динамиката метановите модели не отстъпват на бензиновите си събратя. За да бъде открита някаква разлика, човек трябва да се вгледа много внимателно. В арматурното табло обикновено се показва кога двигателят работи в метанов режим. Показателите за нивото на гориво в метановия и бензиновия резервоар са отделни. Ако метанът свърши, автомобилът автоматично превключва на бензин.

Метанът е значително по-евтин

Автомобилите, работещи с метан, ползват данъчни облекчения на много места в Европа. Цената им обикновено е близка до тази на дизеловите и бензиновите варианти. След покупка експлоатационните разходи са особено ниски. Това се дължи на по-високото енергийно съдържание на метана, поради което той изгаря по-ефективно от другите горива. И тъй като метанът не е дериват на суровия петрол, той не се влияе силно от борсовите му цени. В сравнение с дизела е възможна икономия до 30 процента и до 55 процента в сравнение с бензина.

Метановият автомобил се обслужва лесно

Автомобилите, задвижвани с метан, не се отличават механически от конвенционалните модели. Свещите и филтрите се сменят не по-често. Голямата разлика е, че плътността на газовия резервоар трябва да се проверява по време на техническите прегледи.

Метанът е по-екологичен от бензина и дизела

Международно приетото обозначение CNG (Compressed Natural Gas) се използва за силно компресиран (при около 200 бара) газ. Той е подготвен за зареждане в автомобили и съдържа малки нива азот и въглероден двуокис. По този начин той-изгаря по-чисто. В сравнение със суровия петрол метанът не трябва да бъде преработван след добива си.

Метанът се предлага на много места

Метанстанции са налични на много места в Европа, включително в страни, които традиционно предпочитат бензиновите и дизеловите автомобили.

Снимка: Seat

0 от 500
  • #14
    7 rate up comment 1 rate down comment
    до ASD ( преди 4 години )
    Ако не ти е на метан от завода е нормално да скапеш клапаните и окачването. Правилно е задното окачване да се подсили и да се смени цялата глава при такава преработка, но това не съм чул някой наш "майстор" да го предлага. При LPG е по-лесно, понеже е необходимо само допълнително смазване на клапаните, но и това рядко се прави.
  • #13
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Гошо ( преди 4 години )
    След гаранцията два пъти съм правил ск. кутия, единия път на 150 хил км и втория на 350 хил км. Първия път ми излезе 600 лв ремонта, а втория 500 лв при гаражен майстор. Имам познат който имаше същото Кади и при него се развали кутията на 200 хил км. Другото са били крушки и ремонти по окачването, но направо незначителни на фона на експлоатацията. Първите две години му въртяхме по 10 000 км месечно.
  • #12
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Гошо ( преди 4 години )
    Ще ти обесня, всезнайко...Първо, не съм фен на vw, не съм фен и на никоя определна марка!Второ, това, че ауто билд са попаднали на кофти бройка не означава, че всички са такива!Трето, писах основно за газовата уредба как се държи и, че съм я сменял на някакъв етап, а не, че колата като цяло е нямала проблеми! Единствения проблем до 100 хил км беше един лагер главина, сменен по гаранция.
  • #11
    4 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Ауто билд преди години го тестваха Кади на метан. Продължителният тест беше доста негативен и колата показа много проблеми и недостатъци. Това е за 100 000 км. Как колегата за 450 000 не е имал проблеми ми е много чудно. Явно ФВ правят специални здрави версии за БГ, които не се чупят, а за немския пазар остава талаша. :))) Поне така излизаа по думите на форумниите ВАГинисти. Колко е истина всеки може да се досети... Иначе метана е оферта, ако въртиш мн.км. Най-добре е газов инжекцион.
  • #10
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Гошо ( преди 4 години )
    Имали сме метаново Кади, ново и за 5 години му навъртяхме 450 хил км. На около 350 хил. му сменихме газовата уредба, за която VW признаха проблеми, но с бутлките не е имало ядове. Като за работна кола вървеше прилично. На магистралата можеше да се поддържат 150-160 км/ч, но над 120 км/ч вдигаше значително разхода. За служебна кола ако въртите много км определено става, за лична не бих си я взел.
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    до ASD ( преди 4 години )
    Като чета коментарите тук, оставам с впечетление, че колите живеещи повече от 50-100к км, се броят на пръстите на едната ръка. То ако беше така, как тогава в вноса на коли в БГ е предимно от бройки на над 300к км? Проблем с клапаните имат само коли, при които не са саморегулиращи се. А дори и при тях и да не ги регулираш в повечето случаи няма проблеми. Един познат кара вече над 150к км на метан, без да пипа клапани. Е да звучи малко дизелово но проблеми няма.
  • #8
    14 rate up comment 4 rate down comment
    До 1 ( преди 4 години )
    Забрана за метан НЯМА. Забрана за LPG има само в БГ. В една Германия например забрана няма от 1982. Ама ти си пиши глупости - да ти се вижда нивото
  • #7
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Xakepa ( преди 4 години )
    Само плюсове за метана, а нито дума за минусите.Примерно, че толкова натежава, че скапва окачването.Да, по евтин е, но и по взривоопасен.Дори и човек, който не разбира, като види разликата на стената на LPG бутилка и на такава за метан става ясно, че тези за метан са много по дебели и не без причина.Освен това газостанции има на практика в почти всяко населено място, дори селата.Метан станциите обаче все още не са толкова разпространени, колкото ни се иска.Има само в градовете и то не в малките.
  • #6
    5 rate up comment 27 rate down comment
    ASD ( преди 4 години )
    Метана за разлика от пропанбутана е с много високо налягане. Поради това при впръскване в цилиндъра се получава адиабатно охлаждане. После клапаните се загряват от изгорелите газове и така в резултат от бързата смяна на температурите клапаните заминават. Така след 50 хил км двигателя е за основен ремонт. Да не говорим че тежката бутилка и скапаните улици унищожават ходовата част на автомобила в задната част.
  • #5
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Неук ( преди 4 години )
    Цената на метана е напълно зависима от цената на петрола. Това е факт и не търпи лъжи като тези в статията. Цената в България се определя от исканията на Булгаргаз и съответните неподкупни чиновници в КЕВР, които се мъчат да уредят Булгаргаз да бъде компенсиран за загубите от продажби на газ на Топлофикациите в София, които не си плащат. Метанът си е доста по слабо калорично гориво и има повече недостатъци отколкото преимущества, но пишещият постове 2 и 3 ги е почти обхванал.