fallback

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).

Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:

fallback
  • #25
    Хмм ( преди 5 години )
    Да и катализата е с изключително ниско кпд проверете господине, ако не беше отдавна щяхме да караме на вода
  • #24
    анонимен ( преди 5 години )
    То емисиите и цената са най-ниски да се произвежда Тата Нано 0.6, но дали това искат клиентите по света. Колите на метан са бавни,тромави и с тежки бутилки на задната ос. Вододод се произвежда и чрез катализа, това за информация и на 18-тия писал, висе сте един и същ човек де, но 18-то мнение.
  • #23
    Хмм ( преди 5 години )
    Навсякъде по цивилизования свят ентусиастие ги наричат с фуул сел, тоест клетката на *** , защото ако се направи проста сметка водорода е по скъп дори да се произвежда с веи енергия и от вода процеса тогава е още по скъп и с много ниско кпд (под 20%) тоест е по неефективен дори от двг, дори илън мъск преди около 7 -8 години на интервю в япония беше казал че ако някой ще прави глупост като водороден автомобил, по добре да направи автомобил на метан с двг защото емисиите и цената са по ниски.
  • #22
    анонимен ( преди 5 години )
    кое е революционното на второто поколение, ще се разбере, когато излезе второто поколение догодина. Засега е само концепт, който загатва новия дизайн и оещава по-ниско тегло, по-висока ефективност и повече пробег с еднакво количество гориво
  • #21
    Хмм ( преди 5 години )
    Всяко едно твърдение в тази статия е оборено много пъти и който се опитал просто да преведе реклмните материали на тойота си няма и на идея как функционира цялата система за заряда на ел. мобил срещу заряда на водородна кола, водорода все още навсякъде се произвежда от метан чрез процес с по ниско кпд от бикновенното производство на ток, и не е чист процес освен това крайната цена на продукта на кв енергия е по висока дори от бензина в норвегия дори субсидираните станции фалират и са останали 2-
  • #20
    анонимен ( преди 5 години )
    Пичове, така и не обяснихте в статията, кое е революционното на второто поколени? Увеличеният пробег? Конвенционалният дизан? С тях ли ще покори бъдещето? Аман от общи приказки. Предимствата на водорода ги знаем. Както и тези на антигравитацията. Кажете как да проработи в ежедневието и да е по-евтино и безопасно от ДВГ/ ток.
  • #19
    77.76.40.113 ( преди 5 години )
    Брато, за времето, което ти отне да напишеш тия десет несвързани коментара, можеше да прочетеш статията и да разбереш, че не е ТЕЦ-ВЕЦ нещо си, а е ВЕИ - водород, и става дума за енергия, която сега не се оползотворява. За останалите ти аргументи на ниво бира-скарата в дружба 2 си има гугъл, пиши, чети, добре ще ти се отрази
  • #18
    До Н 16 ( преди 5 години )
    А за производството на водород каква енергия се ползва? Да не би да е електрическа? Колко е КПД? Честито!
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Въпроса е защо никой не си купува коли на водород, ако това което казваш в вярно щеше да има много такива коли
  • #16
    анонимен ( преди 5 години )
    "Тези 15 начина всичките са много по-нефективни от това директно да си ползваш енергията" Как по-точно директно ползваш тока? Нали някой го е произвел преди да го ползваш по някой начин както и водород се произвежда по някой начин.
fallback
Последни