Учените и експертите прогнозират, че в следващите 5-10 години автомобилите ще се променят повече, отколкото за последните 50. Движещите сили зад това са подобрената безопасност по пътищата, намаляването на вредните емисии и премахване част от стреса от шофирането. Някои постижения ще бъдат обвързани с увеличения брой на електрически автомобили, но най-голямо влияние ще имат автоматизираните технологии и свързаността. Те ще променят цялото изживяване зад волана.
В периода 2020-2025 г. Euro NCAP ще започне да тества редица нови технологии, като част от амбициозната си програма Vision Zero, която цели броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. От догодина започват тестове на автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място.
Дотогава тези технологии вече ще бъдат внедрени в най-новите модели, защото ще са необходими за получаване на 5 звезди за безопасност при краш тестовете на Euro NCAP, признание, към което се стреми всеки основен производител на автомобили.
Автомобилите не само ще предпазват хората от травми - те ще могат да дават много полезна информация в реално време. Например, ще може да поискате колата да ви намери ресторант и да ви запази място за паркиране наблизо, а след това тя ще ви даде указания как да стигнете до там. И ако колата се движи автономно, дори ще проектира триизмерен цифров аватар, който да ви прави компания.
Вече над половината автомобили в света са свързани с интернет, а бъдещите превозни средства също ще комуникират помежду си, както и с пътната инфраструктура, интелигентните кръстовища и умните улични лампи в мрежа, известна като Интернет на нещата. Колата ще може да използва цялата информация, която се качва в интернет, за да ви предупреди предварително за евентуални опасности или задръствания по избрания от вас маршрут.
По този повод от британския сайт whatcar? направиха списък с 11-те нови технологии, които съвсем скоро ще се появят в автомобилите. Някои от тях дори вече ги има в някои модели и се предлагат на някои пазари, други се тестват в бета версиите им, а до внедряването на трети остава много малко време. Вижте ги в галерията.
Разработка на автоматичните системи за аварийно спиране, асистентът при завиване използва радар за създаване на полета с радиус 150 градуса за засичане отстрани на автомобила и предупреждава за колоездачи, които се намират в "сляпата зона". Системата се активира, когато шофьорът даде мигач и показва предупредителна светлина, ако има колоездач, който може да бъде ударен. Ако въпреки това започнете да завивате и колоездач е на разстояние 1,5 м, автомобилът ще спре аварийно. Тази система се разработва в съответствие с новите тестове за безопасност, които трябва да бъдат въведени от Euro NCAP през 2022 г., така че дотогава тя ще трябва да бъде монтирана в някои нови модели.