Учените и експертите прогнозират, че в следващите 5-10 години автомобилите ще се променят повече, отколкото за последните 50. Движещите сили зад това са подобрената безопасност по пътищата, намаляването на вредните емисии и премахване част от стреса от шофирането. Някои постижения ще бъдат обвързани с увеличения брой на електрически автомобили, но най-голямо влияние ще имат автоматизираните технологии и свързаността. Те ще променят цялото изживяване зад волана.
В периода 2020-2025 г. Euro NCAP ще започне да тества редица нови технологии, като част от амбициозната си програма Vision Zero, която цели броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. От догодина започват тестове на автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място.
Дотогава тези технологии вече ще бъдат внедрени в най-новите модели, защото ще са необходими за получаване на 5 звезди за безопасност при краш тестовете на Euro NCAP, признание, към което се стреми всеки основен производител на автомобили.
Автомобилите не само ще предпазват хората от травми - те ще могат да дават много полезна информация в реално време. Например, ще може да поискате колата да ви намери ресторант и да ви запази място за паркиране наблизо, а след това тя ще ви даде указания как да стигнете до там. И ако колата се движи автономно, дори ще проектира триизмерен цифров аватар, който да ви прави компания.
Вече над половината автомобили в света са свързани с интернет, а бъдещите превозни средства също ще комуникират помежду си, както и с пътната инфраструктура, интелигентните кръстовища и умните улични лампи в мрежа, известна като Интернет на нещата. Колата ще може да използва цялата информация, която се качва в интернет, за да ви предупреди предварително за евентуални опасности или задръствания по избрания от вас маршрут.
По този повод от британския сайт whatcar? направиха списък с 11-те нови технологии, които съвсем скоро ще се появят в автомобилите. Някои от тях дори вече ги има в някои модели и се предлагат на някои пазари, други се тестват в бета версиите им, а до внедряването на трети остава много малко време. Вижте ги в галерията.
Вградени микрокомпресори регулират налягането в гумите и ширината на джантата, променяйки количеството гума, което е в контакт с пътя, за да отговаря най-добре на текущите условия на пътя. Има четири настройки: нормално, мокро, неравно и хлъзгаво. Джантата става по-тясна, а гумата автоматично се помпа повече при шофиране по гладки и сухи пътища, а при хлъгзави повърхности широчината на джантата се увеличава, а налягането на гумата - намалява. Специално разработените гуми имат три различни зони на протектора за шофиране по сухи, мокри и хлъзгави повърхности, а зоната в контакт с пътя се променя в зависимост от това коя настройка на джантата се използва. В момента тази технология е в процес на разработка, но според всички водещи експерти тя ще бъде достъпна за автомобилите масово производство най-късно до 2025 г., а вероятно по-рано.