Учените и експертите прогнозират, че в следващите 5-10 години автомобилите ще се променят повече, отколкото за последните 50. Движещите сили зад това са подобрената безопасност по пътищата, намаляването на вредните емисии и премахване част от стреса от шофирането. Някои постижения ще бъдат обвързани с увеличения брой на електрически автомобили, но най-голямо влияние ще имат автоматизираните технологии и свързаността. Те ще променят цялото изживяване зад волана.
В периода 2020-2025 г. Euro NCAP ще започне да тества редица нови технологии, като част от амбициозната си програма Vision Zero, която цели броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. От догодина започват тестове на автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място.
Дотогава тези технологии вече ще бъдат внедрени в най-новите модели, защото ще са необходими за получаване на 5 звезди за безопасност при краш тестовете на Euro NCAP, признание, към което се стреми всеки основен производител на автомобили.
Автомобилите не само ще предпазват хората от травми - те ще могат да дават много полезна информация в реално време. Например, ще може да поискате колата да ви намери ресторант и да ви запази място за паркиране наблизо, а след това тя ще ви даде указания как да стигнете до там. И ако колата се движи автономно, дори ще проектира триизмерен цифров аватар, който да ви прави компания.
Вече над половината автомобили в света са свързани с интернет, а бъдещите превозни средства също ще комуникират помежду си, както и с пътната инфраструктура, интелигентните кръстовища и умните улични лампи в мрежа, известна като Интернет на нещата. Колата ще може да използва цялата информация, която се качва в интернет, за да ви предупреди предварително за евентуални опасности или задръствания по избрания от вас маршрут.
По този повод от британския сайт whatcar? направиха списък с 11-те нови технологии, които съвсем скоро ще се появят в автомобилите. Някои от тях дори вече ги има в някои модели и се предлагат на някои пазари, други се тестват в бета версиите им, а до внедряването на трети остава много малко време. Вижте ги в галерията.
Вместо огледала, две камери отстрани на колата изпращат кадри на живо до екрани в ъглите на таблото или на вратите. Те генерират по-малко шум и челно аеродинамично съпротивление (много важно за пробега не електромобилите), свеждат до минимум "слепите зони" и осигуряват по-ясна гледка при лоши метеорологични условия. Камерите автоматично променят посоката си при шофиране по магистрала, завиване и паркиране, а ако при наличието на тъчскрийн водачът може да зумира, за да види по-подробно области, които го интересуват. Lexus стана първият бранд, който използва тази технология в края на 2018 г. в луксозния си седан ES. Компанията обаче предлага тази технология само в Япония, така че за европейците първият досег бе с електрическия кросоувър Audi E-tron, който от юли започна да предлага виртуалните огледала за врати като опция. Те са стандартни за предстоящия електрически градски автомобил Honda е, който идва в началото на 2020 г.