Сред ставащите все по-сложни елементи и части на модерните автомобили има технологии, които може и да не забележим. Някои са буквално пред очите ни, но могат да играят огромна роля за бъдещето на автомобила.
Добър пример в тази насока са функционалните покрития, използвани за намаляване размера на акумулаторите, за повишаване на безопасността им и за да се даде възможност на сензорите lidar да виждат тъмни коли в лоша видимост (с което те имат проблеми).
PPG Industries е най-големият производител на бои и лакове в света. Фирмата произвежда и боите, с които работят сервизите при ремонт на катастрофирали автомобили. Тя предвижда нуждата от продукти за ремонт при спадащ пазар с преминаването към автономни автомобили и пътища с ниско ниво на инциденти. Това дава идеи и за нова употреба на покритията.
Две от тях са насочени към подобряване на клетките на литиево-йонните акумулатори, важен компонент от които са химическите връзки при изработката на електродиоди. Всяка връзка съдържа отровни елементи, които постепенно ще бъдат забранени в Европа. Затова и PPG разработи не-токсични заместващи връзки. А това е важно, тъй като площите, покриващи акумулаторните клетки са десет пъти по-големи от площта от автомобила, покрита с боя.
Вторият материал е „умна“ противопожарна облицовка. Акумулаторните пакети в момента са опаковани с дебел материал, който вдига теглото им. Новото покритие ще го замени и ще се полага от външната или вътрешната страна като боя. При висока температура, предизвикана от външни или вътрешни фактори, покритието се разширява 50 пъти, като гъба, и образува защитен слой. В проведени тестове алуминиевата защита се предава след 30 секунди, докато новият слой издържа три минути. Това дава повече време на пътниците да напуснат повредения автомобил в екстремен случай.
Сензорите lidar също могат да се възползват от новите бои. В момента те имат проблеми с разпознаването на черни автомобили на тъмно, защото те отразяват светлината обратно към сензора слабо. 20 процента от автомобилите в света са черни, което ще бъде проблем при бъдещото автономно шофиране.
Лазерната светлина е считана за близка до инфрачервената, така че решението на PPG е в разработката на прозрачно покритие за тази разновидност. Това означава, че черната боя ще пропусне лазерния сигнал, който ще бъде отразен от специален грунд отдолу. За очите боята остава черна.
Снимки: PPG, ZF