Новият план за бъдещето на групата Volkswagen предвижда дъщерната марка Seat да се позиционира малко над масовия сегмент, разкрива шефът на концерна по стратегията Михаел Йост в интервю за германското Automobilwoche. Skoda пък ще се префокусира към бюджетната част от пазара, където да се конкурира с марки като Dacia, Kia и Hyundai, разкрива Йост.
Новата стратегия на VW предвижда Seat да се конкурира с марки като Alfa Romeo. С модели като Tarraco компанията вече тръгна нагоре към по-високия ценови сегмент. Снимка КОЛЕЛА
Групата притежава три масови марки - Volkswagen, Skoda и Seat - и от години непрекъснато лавира с позиционирането им. След кризата от 2008, която сви драстично силните за Seat южноевропейски пазари, испанската марка принудително слезе една стъпка надолу в цените. Skoda пък от година на година се мъчи да се изкачи по-нагоре, където нормата на печалба е по-висока. През първото полугодие на тази година печалбата на чешката марка бе колкото тази на Audi, благодарение най-вече на успеха на относително по-скъпите кросоувъри като Kodiaq и Karoq. Skoda дори замени нискобюджетния си и предвиден за Източна Европа модел Rapid с новата Scala, която ценово е конкурент на Golf.
Skoda отдавна се стремеше да се измъкне от нискобюджетния сегмент и дори замени евтиния Rapid със Scala, която е позиционирана близо до Golf
Ако се съди по изказването на Йост обаче, на тези тенденции ще бъде сложен край. "Искаме да управляваме идентичността на своите марки по-ясно в бъдеще", казва главният стратег на VW. "Seat може да предлага по-емоционални автомобили, както показват моделите на Cupra. Skoda ще може да обслужва по-интензивно пазарите в Източна Европа, както и останалите клиенти, търсещи главно функционалност".
Това решение означава по-високи цени в гамата на Seat в бъдеще, докато в момента на много пазари моделите на испанската марка са дори под тези на Skoda, макар и с малки разлики.
Шефът на Seat Лука де Мео явно е спечелил вътрешната битка в концерна коя марка да стои по-високо на пазара
Подобна промяна в стратегията ще е огромен успех за италианския шеф на Seat Лука де Мео, който отдавна натискаше марката да върви нагоре. Де Мео, бивш шеф на Alfa Romeo и Abarth, вижда Seat като конкурент на италианския премиум бранд. Дългогодишният и вече покоен шеф на VW Фердинанд Пиех мечтаеше да сложи ръка на Alfa, а след като не успя, смяташе да направи Seat неин пряк конкурент.