Европейски активисти от различни движения - от еколозите до тези, които се борят за безопасност по пътищата, се обединиха за постигането на една цел. Тя е забраната на всъдеходите в големите градове. Оказва се обаче, че протестиращите съвсем не са наясно, кои точно автомобили трябва да засегне тази забрана, разкрива германското издание Auto Motor und Sport.
Активистите, например, не знаят, колко малък е процентът на всъдеходите в самата Германия. По данни на Kraftfahrtbundesamt, в момента в страната са регистрирани 3 144 333 всъдехода, което е 6,7% от всички автомобили. Главното обаче е, че сред тях истински всъдеходи няма. В този клас са включени, например, Fiat Sedici (Suzuki SX4), Citroеn C4 Cactus, BMW X3, Porsche Cayenne и Macan и дори Jaguar E- Pace.
Всичко това са кросоувъри, които, както седаните и комбитата, нямат дори система за задвижване на четирите оси. Единственото, което ги отличава, е увеличеният клирънс. Активистите от различните движение обаче не различават тези коли една от друга и затова протестът им изглежда доста нелогичен. Специално за еколозите и други борци с такива машини изданието публикува уточнение. В него се казва точно кои автомобили трябва да се считат за всъдеходи:
1. Те трябва да имат постоянно задвижване на четирите колела със заключващи се оси.
2. Трябва да бъдат оборудвани поне с една блокировка на диференциала (или подобно устройство).
3. Трябва да могат да се катерят по наклон от 30 градуса.
4. Ъгълът на предния свес да надвишава 25 градуса, а на задния - 20 градуса=
5. Да не се обръщат настрани при накланяне на 20 градуса.
6. Да имат пътен просвет на двете оси от поне 180 мм.
7. Пътният просвет до дъното на автомобила да бъде поне 200 мм.
Следващият път, когато някой политик или активист излезе на трибуната и поиска забраната на всъдеходите, германското издание предлага той да уточни, какво точно има предвид. Автомобил с резервна гума на задната врата? Или автомобил с допълнителна пластмасова защита по каросерията? Влиза в определението "всъдеход" превозно средство, което харчи над 10 л/100 км? Или такова, чийто коефициент на аеродинамично съпротивление е над 0,35?
Експертите от изданието посочват и куриозни примери. Ford EcoSport има 1,0-литров бензинов двигател EcoBosst и харчи около 5,5 л/100 км, като изхвърля в атмосферата 125 гр. СО2 на километър. В същото време показателите на бензиновата Alfa Romeo Giulia са два пъти по-високи. "Всъдеходът" VW T-Roc има пътен просвет от 161 мм, а комбито Audi A4 Allroad Quattro - 180 мм.
Всичко това означава, че не външният вид превръща един автомобил във всъдеход, както и поставянето на карбонов спойлер не прави от една машина спортна кола. И няма как да се искат ограничение, ако няма точни определения на съответните класове.