Една от хубавите черти на зимата е, че е подходяща за каране на шейна. Но как управлявате? Седите върху шейната и коригирате посоката като забивате пета в снега или лягате с лице надолу и коригирате с пръстите на краката?
И вдвата случая резултатът е подобен на това, което при автомобилите се нарича torque vectoring или насочване на въртящия момент – въртене на автомобила за промяна на посоката без намеса във волана. Както подсказва името, това означава насочване на повече въртящ момент към едно колело, за да се получи изместване по вертикалната ос. С помощта на torque vectoring се предотвратява незозавиване или се получава презавиване. В общи линии динамиката или желанието на автомобила да смени посоката на движение се повишава. При автомобили с двойно предаване и централен диференциал въртящият момент може да бъде прехвърлян и между мостовете.
Обикновено системата използва естествените свойства на диференциала, който позволява на едното колело да се движи с различна скорост от другото. Mitsubishi въведе технологията с Active Yaw Control в модела Lancer Evolution IV. С нея се контролираше каква мощност да бъде пренасяна към електронно контролирания маслен съединител от всяка страна на диференциала на задния мост. За предотвратяване на недозавиване се изпращаше повече тяга към външното колело, а на старт – към колелото с повече сцепление. Това доведе до сериозно надмощие на марката в Световния рали шампионат.
Torque vectoring е нещо нормално в днешно време при електромобилите. Един пример за използването дава фирма GKN Driveline със своята технология e-Twinster, която бе представена в електромобил на базата на Jeep Renegade. Тя включва 120-киловатов електромотор и два маслени съединителя на мястото на задния диференциал, които променят въртящия момент между задните гуми с до 2000 нютонметра. Двустепенна планетарна кутия в комбинация с трети съединител осъществява неусетна смяна на предавките при високоскоростния електромотор, а третият съединител може да позволи и приплъзване за ограничаване на бруталния въртящ момент от 3200 нютонметра.
Torque vectoring може да подобри безопасността и пътното поведение с контролирани намеси независимо от начина на шофиране. При електромобилите с тежки акумулатори това е от особена важност. А понякога torque vectoring като в Mitsubishi Evo може да бъде изключително забавно, нали?
Снимки: Jaguar, Mitsubishi