Все по-често при представянето на нов автомобил в последните няколко години срещаме една фраза: автомобилът е оборудван с 48-волтова електрическа система. Защо точно 48 волта?
На първо място, това е ниско напрежение, което е безопасно. Всичко над 60 волта в един автомобил се счита за високоволтова система. А тя е по-скъпа от нисковолтовата, тъй като използва системи за безопасност, командни модули и тежки кабели. Мощността във ватове е функция на напрежението и потока (ампеража). При увеличаване на едно от двете, нараства и мощността. Но увеличаването на ампеража изисква по-големи, тежки и скъпи кабели за намаляване на съпротивлението, докато при високо напрежение и нисък ампераж това не е нужно. 48-волтовият акумулатор е малък и относително евтин и монтажът му е лесен, тъй като архитектурата на 48-волтовата система е като тази на 12-волтовата.
Използването на 48-волтови системи нараства главоломно, защото консумацията на електрическа енергия, свързана с комплексните инфотейнмънт, свързаност и навигация, както и със системите за асистенция, е значително повишена. Камери, радари, сензори и контролери имат нужда от повече мощност, отколкото предлага системата с 12 волта. В момента Audi A8 използва 48-волтова система за предвиждащо регулиране на окачването спрямо настилката непосредствено пред автомобила.
48-волтовата система поема и част от работата на двигателя – като задвижване на електрическа водна помпа, компресор на климатика, маслена помпа и отопление. Когато двигателят бъде разтоварен от тези функции, разходът на гориво намалява. Различни системи продължават да работят и когато двигателят е изключен при старт-стоп фази. Електрически компресори при дизелите водят до елиминиране на турбо дупката.
Засега нисковолтовите хибридни мотори/генератори достигат сравнително ниска мощност – 12 кВт (16 к.с.). Това ограничава меките хибриди до подпомагане на двигателя и рекуперация, но не позволява движение в изцяло електрически режим. Единственият пробив тук е дело на Continental, които представиха 48-волтова система с мощност 30 кВт (40 к.с.). С нея е възможно изминаване на къси дистанции само на ток.
Снимки: Continental, Audi