fallback

Каква е разликата между обикновения бензин 95 и Super?

Освен че дава допълнителна мощност, по-скъпото гориво помага за запазване на двигателя

На бензиностанциите обикновено могат да бъдат намерени два типа бензин – по-евтиният, от 95 октана, и по-скъп, обозначаван често като Super. Но дали вторият е по-добър, само защото е по-скъп? Основната разлика между двата вида бензин е в октановото число. То показва доколко бензинът е устойчив към детонация. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да издържи горивото, преди да детонира.

В бензиновия двигател горивото се смесва с въздух, компресира се и след това се запалва с искра от запалителната свещ. Изгарянето трябва да е постепенно и контролирано, но ако сместа бъде компресирана прекалено силно, част от нея може да детонира прекалено рано. Това се чува като чукане на сух боб в ламаринена тенджера - или като тракане на дизелов двигател.

Мощността на двигателя може да се увеличи с повишаване на степента на сгъстяване или, при турбодвигателите, с увеличаване на налягането. Всяка от тези мерки вдига налягането в горивната камера при изгаряне. При старите двигатели прагът на детонация трябваше да бъде внимателно управляван от конструкторите, особено когато се появиха турбокомпресорите. През 1982 конструкторът на двигателите на Saab Пер Гилибранд създаде системата Automatic Performance Control. Тя долавяше „чукането“ чрез микрофон, закрепен за блока на двигателя, и чрез следене на налягането и оборотите на двигателя.

Модерните бензинови двигатели използват подобни системи, но благодарение на по-бързи процесори те могат и да предвиждат кога ще се стигне до детонация. Атмосферните двигатели забавят точката, в която се задейства запалването при опасност от детонация, което ни връща отново на въпроса каква е разликата между нормалния бензин и Super. Отговорът е че използването на по-скъпия от двата вида не е нужно, освен ако автомобилът ви не е супер спортен и в книжката това не е записано императивно. Използването на Super в нормален двигател не може да му навреди.

Разликата между нормалния бензин и Super може да достигне 5 точки (95 срещу 100 например) и шансът двигателят да бъде повреден от по-ниското октаново число е минимален. По-спортните двигатели обаче са умишлено настроени да бъдат най-ефективни с използване на Super.

По-високото октаново число позволява на двигателя да използва по-голямо налягане на турбото и по-агресивни настройки за извличане на повече мощност. При по-ниския октан тези настройки могат да бъдат забавени, за да се остане под прага на детонация. Разликата трудно може да бъде доловена в нормален автомобил от шофьора.

 

Следва да се отбележи, че екстремните случаи на детонация могат да повредят двигателя. Цилиндровата глава на снимката е от състезателен двигател и изглежда като изядена от гризачи. В случая е използван нормален бензин, вместо Super. Това не трябва да ви безпокои, защото подобен случай в нормален двигател е почти невъзможен.  

Снимки: Bosch  

fallback
  • #7
    До Милен ( преди 5 години )
    Милене, всъщност на 2000 литра се сипва малко над литър добавка. Лично съм присъствал на тестове до като зареждат цистерна. Работя в Нефтозавода...
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    За да усетите разлика с по-висок октан, решаваща роля играе какъв ви е двигателя. Ако пробвате на стар атмосферен двигател, смисъл няма никакъв. Старите атмосферни, имат настройка за точно определен октан 95 най-вероятно и не е добре да пробвате друго. По новите могат сами да се настройват- това е най просто казано, интересувайте се какъв е вашият двигател. Също висок октан има смисъл при ДВГ с принудително пълнене - турбо.
  • #5
    .. ( преди 5 години )
    Направих експеримент с 95 и 98 (тогава нямаше 100 октанов). С 95 колата гори малко повече отклкото с 98, за мощност не мога да кажа, 140 коня си дърпат добре и в двата случая, аз не съм юркач. Калкулацията показа, че с 98 изминавам малко повече км и цената излиза почти еднаква (много малко по-скъпо е с 98). Със 100 октановия не съм правил експеримент, но разлика в разхода между 98 и 100 не съм видял. Двигателя работи по-тихо с 98 или 100, но много зависи от къде сипваш. Имам случаи на менте 100.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Освен че, бензин Super за БГ нищо не значи, 100 октана не е необикновен бензин, каквото Ви е заглавието. Можеше просто да напишете " Какво значение има октановото число на бензина" и да не подвеждате за какво става дума в статията.
  • #3
    Милен ( преди 5 години )
    На 5 тона бензин сипват 1 литър добавка. Това е чист търговски трик за по- висока цена. Съвсем друго е Вие да си добавите добавка за повишаване на цетановото число и т.н.
  • #2
    Dam ( преди 5 години )
    Ае къде в България се обозначава като Супер?! То ясно, че превеждате, *** нека да е с малко мисъл, а не така през просото, квот дойде. *** наглите!
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    само ако знаем какво ни се сипва в резервоара за гориво ще трябва да линчуваме производителите вносителите търговците на едро дистрибуторите и доставчиците и кварталния собственик на бензиностанция
fallback
Последни