Автомобилният салон във Франкфурт се счита за един от най-важните не само в Европа, но и в света. Той отваря врати тази седмица и това е причината, поради която ви припомняме някои от най-забележителните модели в историята, дебютирали именно на него.
Може и да се изненадате, но самият автосалон се провежда в два града - във Франкфурт на Майн се излагат автомобилите, а в Хановер се показва товарните машини. А първата изложба се провежда в хотел "Бристол" в Берлин още през 1897 г., като на нея са показани цели 8 моторизирани превозни средства, като това е първото по рода си събитие в Европа.
Постепенно IAA (Международен автомобилен салон), както е името на изложението, набира популярност и през 1921 г. в него участват 67 производители, а през 1939 г. мероприятието е посетено от 825 000 души. Заради Втората световна война салонът не се провежда, като се завръща на сцената през 1951 г. Това става във Франкфурт, който е домакин на събитието и до ден-днешен. То е на всеки две години, като се редува с изложението в Париж.
Едва ли има човек, който да не е чувал за "Костенурката" на VW, известна и като Beetle ("Бръмбар"). Този автомобил се произвежда без кардинални изменени от 1938 до 2003 г., като е абсолютен рекордьор по дълголетие. Пътят си към славата моделът започва като VW Käfer (KdF-Wagen) именно от изложбата IAA, която през 1939 г. все още се провежда в Берлин.
Автомобилът е наистина "народен" - с проста конструкция със задно предаване и двигател с 25 к.с. и въздушно охлаждане. Това го прави евтин за производство и обслужване, което го прави толкова популярен, че в началото се купува само със специални бонови книжки. В тях се събират пощенски марки с номинал 5 райхмарки и когато притежателят на книжката събере 990 такива марки, може да получи нов автомобил.
Всъщност, това е начин за събиране на пари от властите. Още през 1939 г. близо 340 000 души внасят в хазната 110 млн. райхмарки, но нито един не получава кола, тъй като започва война и производство на VW Käfer няма. Едва през 60-те години собствениците на такива книжки (които са оцелели до тогава) са компенсирани, като получават намаление при покупка на модела.
Снимки: Производителите
Безусловно, показаните автомобили съвсем не са единствените звезди, получили признание на IAA. Там за първи път се появиха Porsche 959, концептът на първия Smart, изцяло алуминиевите Audi 300 и Opel Tigra, а също така Lamborghini Murcielago и Mercedes-Benz SLR. Факт е обаче, че именно във Франкфурт се ражда автомобилна история. А екипът на Automedia.bg и "Колела" и през тази година ще ви направи свидетели на най-интересното от автосалона.