fallback

Една от най-забележителните Alfa Romeo стана на 30

С революционен дизайн и задвижване от старата школа, SZ днес струва повече от чисто нова Giulia Quadrifoglio

Няма как да сте истински автомобилен фен, ако поне веднъж в живота си не сте притежавали Alfa Romeo, казваше Джеръми Кларксън. Тук сме напълно съгласни. Добре знаем колко пословично ненадеждни са тези автомобили, как таблото им периодично светва като коледна елха и как покрай тях се роди онази древна италианска пословица, гласяща, че ако под колата няма локва с масло, значи няма масло.

Но всички тези факти не променят обичта ни за тази марка. Една Alfa невинаги работи гладко - но когато работи, е кола като никоя друга. А това важи в особена степен за SZ, един от най-интересните модели на компанията в цялата й история, който току-що отпразнува 30-ия си рожден ден.

SZ (съкращение от Sprint Zagato) се появява през 1989 и играе особено важна роля: това е по същество първият нов модел на компанията, създаден в ерата след поглъщането от Fiat.

Alfa Romeo, гордостта на италианското автомобилостроене между двете войни, след 70-те години е във все по-затруднено положение и през 1986 тогавашният шеф на държавната компания-майка IRI Романо Проди (бъдещ президент на Еврокомисията) решава да я приватизира. Има оферта за джойнт-венчър от Ford, но Fiat дава пълни гаранции за работните места в компанията и в крайна сметка печели надпреварата.

SZ е разработена тъкмо за да успокои феновете на марката, че Alfa няма да е само поделение за фиати със сменени емблеми и раздути цени. В същото време това е последната Alfa със задно предаване "от старата школа".

Робер Опрон, един от най-влиятелните автомобилни дизайнери в Европа през втората половина на ХХ век. Alfa Romeo SZ е сред последните му творби за Fiat, преди да се оттегли и да основе своя консултантска компания

Моделът е съвместен проект на дизайнерските центрове на Alfa, Fiat и Zagato, интериорът е дело на Антонио Кастелана, но основната заслуга за запомнящия се външен вид е на главния дизайнер на Fiat Робер Опрон. Французинът е една от легендарните фигури в автомобилния дизайн, създател на модели за Citroen (като фейслифта на DS, SM и CX), Renault (Fuego, 9, 11, 25, Alpine A310) и Fiat. Със SZ Опрон за пръв път въвежда тройните предни светлини, които ще са характерна черта на Alfa през следващия четвърт век. Това е и една от първите коли изобщо, проектирани със софтуерните продукти Cam и Cad.

Прототипът на модела е представен на щанда на Zagato в Женева през пролетта на 1989. Малко след това започва и производството във фабриката на Zagato в Терацано ди Ро.

Като платформа и двигатели SZ почти не се отличава от серийната Alfa Romeo 75, но повечето панели по купето са от специална пластмаса за понижаване на теглото. Окачването идва от рали версията на Alfa 75, с хидравлични амортисьори от Koni. Колата ползва гуми Pirelli P Zero и според консктрукторите й може да понесе до 1.1G странично ускорение в завой. При тестове обаче собственици на SZ са постигали и 1.4 G - добро постижение дори в наши дни.

Под капака е трилитров атмосферен V6 с по 2 клапана за цилиндър и инжекция от Bosch. Мощността е 210 конски сили при 6200 оборота в минута, а максималният въртящ момент - 245 Нютонметра (при 4500 об/мин). SZ развива максимална скорост от 245 км/ч и ускорява от 0 до 100 км/ч за точно 7 секунди.

Откритата версия Alfa Romeo RZ е дори по-рядка от SZ - произведени са малко над 300 бройки

Оригиналната кола е двуместна с твърд покрив, но между 1992 и 1994 се произвежа и кабрио версия, наречена RZ. Всичките 1036 произведени бройки от SZ са червени със сив покрив с едно изключение - чисто черен модел, създаден за личната колекция на Андреа Загато.

Като казахме, че всеки истински автомобилен фен някога трябва да притежава и Alfa, нека уточним, че едва ли ще е тази. Заради малките производствени серии SZ днес е колекционерска рядкост. На пазара има отделни бройки, но цените чувствително надхвърлят тези на чисто нова Giulia Quadrifoglio - от 80 до над 100 хиляди евро за добре запазен екземпляр.

Още снимки на уникалната Alfa Romeo SZ можете да видите в галерията:

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 5 години )
    Ами продадените нови алфи за последните 4 години са към 102000. Не бих казал, че тея цифри са провал?
  • #12
    v-1 ( преди 5 години )
    Не ми се обяснявайте, колко били хубави алфите и как джулията ги разбивала... Нали виждам от продажбите как ги "разбива" :)
  • #11
    Няма знячение ( преди 5 години )
    Който не е караш алфа да не коментира. Тъпите вагаджия на ***!
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    Явно доста хорица не са могли да спестят парици за друго освен за стара алфа. А ако всички, дето карате giulia, наистина я карахте, продажбите й нямаше да бъдат по-малко от тия на малолитражната Lancia. Alfa е велика марка, но спира да съществува с джойнт венчъра с Нисан през 70те. След това всичко е само Фиат
  • #9
    Ауди=Фау Ве=Чист диз ( преди 5 години )
    Карам Джулия 2 години,тя кой маскиран Фиат е?
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    То понеже Аудитата не са ребрандирани вагени или пък мерцедесите не са с двигатели на Рено...
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Какво и е на Джулията? Вече и направих 42000 км. и нямам оплаквания? За сметка на това имам приятели с нови немски коли, които сменят 4х4 задвижване, ремонт по двигатели на 35К километра. На Бугати Широн шасито се прави от италианци. На Ауди R8 второто поколение трансмисията е Graziano. И за тях ли имаш коментари по качеството или си дъвчем старите дъвки?
  • #6
    v-1 ( преди 5 години )
    Най-хубавата Алфа е продадената :)))))А "митичното италианско качество" просто няма такова нещо, големи са италианците на външен дизайн, правят също уникални двигатели и до тук...
  • #5
    Bat_Tino ( преди 5 години )
    Карам Алфа 166, и не бих казал че е по-чуплива от другите коли в този клас(немските), а за разход да не говорим: 6,0-7,6л/100км, за 220к.с. дизел, като често прехвърлям 200км/ч. В Германия разбира се
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Колега, не забравяй, че в България половината "алфисти" са всъщност фиатисти, които карат фиатки, маскирани като 147, 149, 156 и 159
fallback
Последни