fallback

Една от най-забележителните Alfa Romeo стана на 30

С революционен дизайн и задвижване от старата школа, SZ днес струва повече от чисто нова Giulia Quadrifoglio

Няма как да сте истински автомобилен фен, ако поне веднъж в живота си не сте притежавали Alfa Romeo, казваше Джеръми Кларксън. Тук сме напълно съгласни. Добре знаем колко пословично ненадеждни са тези автомобили, как таблото им периодично светва като коледна елха и как покрай тях се роди онази древна италианска пословица, гласяща, че ако под колата няма локва с масло, значи няма масло.

Но всички тези факти не променят обичта ни за тази марка. Една Alfa невинаги работи гладко - но когато работи, е кола като никоя друга. А това важи в особена степен за SZ, един от най-интересните модели на компанията в цялата й история, който току-що отпразнува 30-ия си рожден ден.

SZ (съкращение от Sprint Zagato) се появява през 1989 и играе особено важна роля: това е по същество първият нов модел на компанията, създаден в ерата след поглъщането от Fiat.

Alfa Romeo, гордостта на италианското автомобилостроене между двете войни, след 70-те години е във все по-затруднено положение и през 1986 тогавашният шеф на държавната компания-майка IRI Романо Проди (бъдещ президент на Еврокомисията) решава да я приватизира. Има оферта за джойнт-венчър от Ford, но Fiat дава пълни гаранции за работните места в компанията и в крайна сметка печели надпреварата.

SZ е разработена тъкмо за да успокои феновете на марката, че Alfa няма да е само поделение за фиати със сменени емблеми и раздути цени. В същото време това е последната Alfa със задно предаване "от старата школа".

Робер Опрон, един от най-влиятелните автомобилни дизайнери в Европа през втората половина на ХХ век. Alfa Romeo SZ е сред последните му творби за Fiat, преди да се оттегли и да основе своя консултантска компания

Моделът е съвместен проект на дизайнерските центрове на Alfa, Fiat и Zagato, интериорът е дело на Антонио Кастелана, но основната заслуга за запомнящия се външен вид е на главния дизайнер на Fiat Робер Опрон. Французинът е една от легендарните фигури в автомобилния дизайн, създател на модели за Citroen (като фейслифта на DS, SM и CX), Renault (Fuego, 9, 11, 25, Alpine A310) и Fiat. Със SZ Опрон за пръв път въвежда тройните предни светлини, които ще са характерна черта на Alfa през следващия четвърт век. Това е и една от първите коли изобщо, проектирани със софтуерните продукти Cam и Cad.

Прототипът на модела е представен на щанда на Zagato в Женева през пролетта на 1989. Малко след това започва и производството във фабриката на Zagato в Терацано ди Ро.

Като платформа и двигатели SZ почти не се отличава от серийната Alfa Romeo 75, но повечето панели по купето са от специална пластмаса за понижаване на теглото. Окачването идва от рали версията на Alfa 75, с хидравлични амортисьори от Koni. Колата ползва гуми Pirelli P Zero и според консктрукторите й може да понесе до 1.1G странично ускорение в завой. При тестове обаче собственици на SZ са постигали и 1.4 G - добро постижение дори в наши дни.

Под капака е трилитров атмосферен V6 с по 2 клапана за цилиндър и инжекция от Bosch. Мощността е 210 конски сили при 6200 оборота в минута, а максималният въртящ момент - 245 Нютонметра (при 4500 об/мин). SZ развива максимална скорост от 245 км/ч и ускорява от 0 до 100 км/ч за точно 7 секунди.

Откритата версия Alfa Romeo RZ е дори по-рядка от SZ - произведени са малко над 300 бройки

Оригиналната кола е двуместна с твърд покрив, но между 1992 и 1994 се произвежа и кабрио версия, наречена RZ. Всичките 1036 произведени бройки от SZ са червени със сив покрив с едно изключение - чисто черен модел, създаден за личната колекция на Андреа Загато.

Като казахме, че всеки истински автомобилен фен някога трябва да притежава и Alfa, нека уточним, че едва ли ще е тази. Заради малките производствени серии SZ днес е колекционерска рядкост. На пазара има отделни бройки, но цените чувствително надхвърлят тези на чисто нова Giulia Quadrifoglio - от 80 до над 100 хиляди евро за добре запазен екземпляр.

Още снимки на уникалната Alfa Romeo SZ можете да видите в галерията:

fallback
  • #23
    AR ( преди 4 години )
    Колата е уникална, и марката.. Стига сте писали глупости.. Тва било, онова било, баси кифлите сте.. Тва че нямате пари, и карате последен модел немски школник, щот е евтино.. Не ви дава мнение тука
  • #22
    Не/специалист за вси ( преди 5 години )
    Относно "Тесла"-та и числата ; цитат от в."Банкер"Нещо подобно се наблюдава в отношенията между Мъск и акционерите на Tesla. Бизнесменът обеща да изведе Tesla Motors на печалба още през 2013-а. Това не се случи. Още по-лошо - загубите на компанията растат с всяка изминала година и тя поставя антирекорди един след друг: годишна загуба от 1.9 млрд. долара през 2017-а, тримесечна загуба от 717 млн. за второто тримесечие на 2018-а. И накрая, загуби за последните четири тримесечия от 2.5 млрд. дола ...
  • #21
    Лео Алфа ( преди 5 години )
    Имал съм Алфи...Алфа Ромео,много здраво стои на пътя, и в завои...От двигателите туИн Спарк е чук, също така и jtd1.9...
  • #20
    Аман ( преди 5 години )
    Алфа. Е най чупливата кола Това е срам за италианците Много са зле с електроника и всичко друго пълен ***
  • #19
    анонимен ( преди 5 години )
    Ами аз чета пичовете от PistonHeads за Теслата. Там пишат собственици в САЩ. Не мисля, че си ме разбрал за дюнерите - дюнерите са гадна храна, която се продава много. Това исках да кажа. Има разлика между добра кола и добър продукт. Помниш ли VHS и Betamax? Последното е по-добрата технология, но VHS позициониран като по-добрия продукт и съответно надви. Дадох ти пример и с определени коли, за които това важи. За мен Джулията е много добра кола, но недобре позициониран продукт.
  • #18
    v-1 ( преди 5 години )
    Хахаха, пич ти наистина ли сравняваш Мрец, БМВ и Тесла с дюнери :)))))И теслата я кара, че реши , че е зле направена??? Щото аз имам други впечатления за модел 3 примерно, ама сигурно тва което го пише по вестниците е по вярно от първа ръка впечатления...И дори да беше 20% по евтина Джулията, пак щях да са същите резултатите. Имат много грешна политика според мен ФЦА.
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Проблемът на Джулията е по-скоро пазарното позициониране - а именно за този интериор трябваше да е поне с 10-на процента по-евтина от 3-тата серия.
  • #16
    анонимен ( преди 5 години )
    Не казвам, че Джулията продава колкото 3-тата серия или Тесла-та. Тесли-те са изключително зле направени автомобили, но все пак се продават. Кока-Кола е изключително вредна напитка, но се продава. Не е задължително нещо да е добро, за да се продава или обратно - да е лошо, за да не се продава. Тук идват маркетинг-ът и ПР-ът. Например - първата Мерцедес А-класа е ужасен автомобил, но е пълно по пътищата с такива. Алфа Ромео 156 е изключително ненадежден автомобил, но сцепва пазара. А дюнерите?
  • #15
    v-1 ( преди 5 години )
    И понеже цифрите не лъжат - (за Европа) моделът е в продажба от 2016 (10к продажби), през 2017 има 24к продажби, през 2018 - 17к продажби (което е 30 процента спад от предходната година), за 2019 до юни включително - около 6к продажби - ако се запази тенденцията ще приключат 2019 с около 12к продажби (което е отново 30% спад в сравнение с предходната година). Т.е цифрите казават, че потребителският интерес намалява, което няма как да бъде така ако колата е супер-дупер добра.
  • #14
    v-1 ( преди 5 години )
    Хаха за последните 4 години... ами че те Тесла са продали повече за последните 4 години.ЗА Европа едно бързо сравнение - БМВ 3 за 2018 - 108к продажби; АР Джулия за 2018 - 17к продажби. Т.е. БМВ продават повече за година отколкото АЛфа за 4. Мерцедес Ц класа за 2018 - 150к продажби, Тесла модел С - 17к продажби - какво повече да говорим?
fallback
Последни