IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Опасен ли е круиз-контролът по време на дъжд

Няколко системи за стабилизация и сигурност го изключват автоматично, припомня експерт

Опасен ли е круиз-контролът по време на дъжд

Популярен мит сред шофьорите е, че при дъждовно време или на заледена настилка круиз-контролът е опасен. Според "компетентните" шофьори, използването на тази система на мокър път води до аквапланинг, рязко ускорение и загуба на контрол върху автомобила. Дали обаче това наистина е така?

Главният инженер на северноамериканското подразделение на Continental Automotive - Робърт Бийвър, обяснява в какво грешат тези, които не харесват круиз-контрола. Трябва да се отбележи обаче, че Continental разработва такива и други спомагателни системи за редица големи автомобилни производители.

На първо място, Бийвър уточнява, че автомобилът е застрашен от аквапланинг само при сериозно натрупване на вода на пътя, вследствие на силен дъжд. Протекторите на гумите трябва да отклоняват водата - аквапланинг се получава, когато гумите не са в състояние да сторят това, автомобилът губи контакт с пътя и става неуправляем.

Круиз контрол

Именно в този кратък период на загуба на сцепление с пътя обаче се се задействат една или няколко системи за стабилизация и безопасност, посочва Бийвър. Те изключват круиз контрола. Освен това автомобилът започва да губи скорост. Някои коли, като например Toyota Sienna Limited XLE, автоматично изключват круиз-контрола, когато чистачките започнат да работят.

И това не се отнася само за автомобилите от последните пет години - системата изобщо не е нова. Подобна функция стана повсеместна с разпространението на спомагателните системи. Дори автомобилите от 80-те години на миналия век автоматично изключват круиз-контрола при леко натискане педала на спирачката.

Бийвър обаче посочва, че използването на круиз контрола по време на дъжд може да попречи на комфортното шофиране - водачът ще трябва да обръща повече внимание на пътните условия. Не става дума за адаптивния круиз-контрол, който сам определя скоростта и да намалява при необходимост, а за "най-обикновения", който просто поддържа зададената скорост, без да "прави" нищо друго. Според експерта, проблемът не се крие в самия круиз контрол, а в решението на водача да го използва в неподходящи условия.

0 от 500
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    всички помощни асистенти притъпяват сетивата на водача за да ти сработи абс и системата за стабилизация еднозначно си рисков водач и трябва да си преосмислиш поведението на пътя
  • #3
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Адаптивния круйз контрол няма този проблем, радара засича мантинелана в завоя и намаля, виж проблем ще е ако няма мантинела в този участък, за това съм казвал много пъти, че круйз контрола е основно за магистрала, ако ще го ползваш на извънградски второкласни пътища, поне му задай скорост най-много до 80-90км.ч. и пътувай спокойно.
  • #2
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Проблема, е че навлизайки в завой, круиза незнае че е в завой и понякога дава газ, когато кривата не предполага такова нещо. А проблема с водата, е че той отново си дава газ без да "знае", че пред него има локва, завой или нещо друго. Затова трябва шофьора да прецени, кога, при каква скорост и при какви условия да го използва.
  • #1
    5 rate up comment 0 rate down comment
    .. ( преди 2 седмици )
    Карам автомобил средна ръка, в никакъв случай не е скъпарски. Случвало ми се е не веднъж круиз контрола да изключи след като навлезна в по-голяма локва със скорост. В такъв момент скоростта рязко пада, макар и не с много, но колата се усеща, че нещо не е наред и изключва круиз контрола веднага. Хората са си го сметнали, топлата вода е открита.