Круиз-контролът е една от най-удобните опции в автомобила, която се използва от много шофьори по време на пътуване. Едва ли обаче те подозират, че през зимата, когато пътищата за хлъзгави и заснежени, тази „умна” система може да им изиграе лоша шега.
Технологията се появява още през 70-те години на миналия век, като нейната цел е да поддържа постоянна скорост на автомобила, като регулира подаването на гориво без участие на водача. Той трябва единствено да активира системата (най-често това става с бутон на волана), след което му остава само да държи внимателно волана, като преди това махне крака си от педала за газта. И в случай на нужда да спира.
Проблемът е, че круиз-контролът, дори адаптивният, все още не умее да „разчита” ситуацията на пътя. Тоест, той не може да оцени състоянието на пътя и да прави автомобила по-стабилен, като предвижда траекторията му на движение. Затова и производителите препоръчват, водачите да не използват системата в опасни условия на пътя.
Игнорирането на подобно предупреждение рискуват да загубят контрол над превозното средство на заснежен или заледен път, ако се стигне до пробуксуване. В подобна ситуации се намесват системи като ESP и ABS, чиято цел е да върнат автомобила в стария му курс. В същото време обаче круиз-контролът в повечето случаи пречи на това по всякакъв начин.
Този „конфликт” се дължи на начина на действия на системата за стабилизация ESP. При занасяне на задната ос, тя се намесва в работата на системата ABS, като започва да намалява въртенето на предното външно колело. Това става с команда на двигателя за намаляване на подаването на гориво. В същото време круиз-контролът прави точно обратното – подава газ, за да постигне зададената му скорост. И така системи си пречат една на друга.
До какво може да доведе всичко това? Най-вероятно до попадане в сериозен инцидент на пътя, тъй като сблъсъкът между системите прави автомобила непредсказуем. И ако зад волана е шофьор с по-малко опит, то последствията може да бъдат фатални.
Разбира се, шансът за възникването на подобна ситуация не е толкова голям, но все пак го има. Дори най-опитният шофьор не е застрахован от поднасяне на пътя, докато управлява скъп автомобил, наблъскан с най-съвременни електронни асистенти.
Снимки: Yourmechanic.com