fallback

Защо не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Индустрията все още не е разрешила един от големите си проблеми

При покупката на автомобил на старо първото нещо, на което се обръща внимание, е състоянието на каросерията. Ако тя е започнала да ръждясва, проблемите тепърва предстоят. Неслучайно, много хора си мислят, че има заговор на световната автомобилна индустрия, която умишлено се отказва от неръждаеми материали, вместо да реши веднъж завинаги този проблем.

В момента компаниите използвал алуминий, пластмаса, карбон и дори титан, като всички тези материали са успешни, но тяхната стойност е доста висока. И съответно те не стават за масова употреба, а само за направата на скъпи модели, които след продажба могат да върнат вложените в тях инвестиции.  

Крехка неръждаема стомана

Това е една достатъчно евтин материал, който представлява добра алтернатива на обичайната поцинкована каросерия. В случая към стоманата са добавени хром и никел, които и придават по-блестящ вид. "Неръждавейката", както е известна тази стомана, обаче е много по-тежка и по-мека от останалите стомани. Направеният от нея автомобил ще е по-скъп като производство и няма да е толкова устойчив на удари.

Историята познава случаи за използване на неръждаема стомана при автомобили . Такъв е легендарният DeLorean DMC 12 от култовия филм "Завръщане в бъдещето". При него от "неръждавейка" са само външните панели на каросерията, докато самата рама е от композитни материали.

Ръждясващ алуминий

Защо не се използват алуминиеви сплави, ще попита някой. Да, те са по-леки, при това няколко пъти, а освен това са по-устойчиви на корозия. Само че и те са много по-скъпи и по-трудни за обработка, а също така не могат да осигурят необходимата твърдост.

Именно по тези причини при новото Audi A8 се използвал стоманени сплави, които подобряват твърдостта. При първата генерация на модела се залагаше най-вече на алуминий, който ръждясва по-бавно от обикновената стомана. Металът се покрива с бели петна, които представляват оксидна лента, появяваща се при контакт с въздуха.

Титаниеви сплави

Титаниевите сплани са по-твърди от алуминия и са лишени от неговите недостатъци, но са цели 6 пъти по-скъпи. Цената на автомобилите с каросерия от титан започват от няколкостотин хиляди долара. Ярък представител на тази група е Icona Vulcano Titanium за 2,5 млн. долара.

Карбон от бъдещето

Главният конкурент на титана е карбонът - композитен материал от полимер и епоксидна смола. Като твърдост той е еднакъв с титаниевата сплав, но е по-лек. По понятни причини, карбонът не ръждясва. Затова и той често се използва от производителите на премиум-автомобили. Съответно и цената е доста висока - например при Pagani Huayra тя е около 1,3 млн. долара.

Какво ни очаква?

Трябва да се отбележи, че автомобилните производители все по-често използват алуминий, титан и композитни материали при масови модели. Например, рамата на BMW i3 е от алуминий и карбон. При бюджетни автомобили от десетилетия насам част от елементите са от пластмаса. А ако каросерията е от стандартна стомана, тя често се подлага на двустранно поцинковане. 

В крайна сметка един автомобил, произведен през 2010 г., започва да гние по-късно отколкото автомобил от 1990 г. Големите надежди на индустрията обаче са свързани с намаляването на цената на карбона, което може да доведе до реализиране на мечтата на повечето хора - да карат автомобили, които не ръждясват никога.

 

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Независимо дали бензинова или дизелова кола съм имал, най-голямия разход, който съм отчитал е бил 0,3 л между смяна. Точно толкова пишеше и в ръководствата на колите, които аз съм имал. Разходът зависи най-вече от скоростта - когато се кара със 100-110 км/ч е практически нулев. Оттам нагоре започва вече да си "дръпва" по малко.
  • #6
    HID ( преди 4 години )
    "Неръждавейката" е по-мека от осталите стомани - всъщност е точно обратно!
  • #5
    Honda ( преди 4 години )
    Остана да кажат колко им е скъпа пластмасовата броня. Издържа на всичко, не ръждясва, лека е. Нищо не пречи преден капак, предни калници, таван, вратите (без рамките), да са от такава пластмаса, но ЙОК...
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Именно на запад се карат стари коли и то от много, но те са с ретро статут. Тук на фона на цялата тази мизерия, ретроавтомобилите в повечето случай изглеждат просто като поредната бракма. А иначе не виждам нищо лошо в това да имаш стар автомобил, стига да го потдържаш.
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    никой не иска да прави вечни коли.... и като купе и като всичко останало.
  • #2
    Бат Гойко ( преди 4 години )
    Казва се титанови сплави на елемента Титан.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    На запад никой не кара коли които са толкова стари за да почнат да ръждясват. В нормалния за белите държави експлоатационен приод от 8 години ръжда няма да има дори е за евтини коли. Проблем е за разни талибански републики като нас, че се карат 30 годишни таралясници.Какъв е смисъла на западняка да му продадеш кола от неръждаема стомана като той на 8та година тъй или иначе ще я смени защото е излязъл по нов модел. Никой няма да направи кола специално за Бай *** да я кара стара и да не ръждясва
fallback
Последни