Британската автомобилна индустрия предупреди новия премиер Борис Джонсън, че излизане от Европейския съюз без сделка ще е "заплаха за самото съществуване" на сектора, който дава работа на няколкостотин хиляди души и през миналата година е допринесъл 18.6 милиарда лири (20.6 милиарда евро) към британския Брутен вътрешен продукт.
Докато се бореше за лидерството в партията си, Борис Джонсън обещаваше да работи за нова сделка с ЕС. Още в първия му ден на Даунинг Стрийт 10 обаче Еврокомисията го уведоми, че предложените на Тереза Мей условия са "най-добрите възможни", и място за повече преговори няма
Дружеството на автомобилните производители и търговци изпрати писмо до Джонсън, в което обяснява, че секторът е "силно интегриран с Европа и Brexit без сделка може да доведе до огромни митнически бариери, прекъсване на снабдяването и на производството", а освен това ще отблъсне международните инвеститори.
Производителите и търговците настояват премиерът да им гарантира запазване без дори кратко прекъсване на преференциалните търговски условия с основните партньори, начело с ЕС.
Около 80 на сто от произведените във Великобритания автомобили са за износ, напомня The Financial Times, като две трети от тях се продават или в ЕС, или в държави, с които ЕС има търговски спогодби. Излизането на Обединеното кралство без сделка ще сложи край на преференциалните условия.
Honda вече окончателно обяви, че ще затвори британския си завод в Суиндън. В официалното изявление компанията не свърза решението с Brexit, но анализатори са категорични, че провалът на предлаганата от Мей сделка е бил решаващ за него
За последните три години преките инвестиции в автомобилната промишленост на Острова са се свили с около 80 процента по данни на дружеството. Самото производство на автомобили е спаднало с 9% за последните 6 месеца. Honda и Ford вече обявиха, че ще затворят свои заводи в Англия (съответно в Куиндън и Бридженд), а Nissan и Jaguar Land Rover местят производства на определени модели зад граница.
Другата тревога, която браншовата асоциация изразява, е, че британската автопромишленост изостава силно в областта на електрификацията. Правителството вече обяви планове да забрани двигателите с вътрешно горене в обозримо бъдеще, но от всички британски компании eдинствено Jaguar Land Rover произвежда електромобил в момента, и то в Австрия, в завода на Magna Steyr. Догодина по план в Оксфорд трябва да започне серийното производство на електрическото MINI Cooper SE, но при Brexit без сделка е много вероятно BMW да изтегли линията в Холандия.