IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Малки и скъпи, а вече и електрически!

По един и същи път ли поемат Mini, Honda и Smart?

Малки и скъпи, а вече и електрически!

Големите автомобилни компании залагат на интересна стратегия за популяризиране на електрификацията – допълват премиум нишата на субкомпактните модели с интересни возила, които си остават малки и скъпи, но пък са изцяло електрически.

По този път първо пое Mercedes със смелите мерки за спасяването на Smart и на практика прехвърлянето на марката в китайски ръце, която преди това беше профилирана изцяло в предлагането на електрически возила. След това дойде Honda със симпатичния електромобил Е и от тази седмица е и възраждането на Rocketman, също на ток.

Концептуалният Rocketman се появи през 2011 година, като досега шефовете на BMW и Mini трудно можеха да оправдаят пускането му в серийно производство. Но според списание Autocar, това вече се е променило и серийният модел ще се появи през 2022 година.

Smart

Но тук трябва да се търси рецепта, сходна с тази на Daimler и „трансферирането” на Smart в Китай. Промяната в съдбата на Mini Rocketman също се дължи на китайска намеса.

От една година насам BMW има съвместно предприятие с Great Wall – Spotlight Automotive, създадено с цел да произвежда електрическата версия на Mini за китайския пазар.

Най-вероятно Rocketman ще е базиран на платформата на китайския електромобил Ora R1, чийто размери са повече от подходящи: дължина 3,5 метра, 1,66 м широчина и колесна база от 2,48 метра. Също така, предположенията се, че Rocketman ще получи батерия с 33 киловатчаса мощност, което ще му осигури пробег от над 300 км с едно зареждане по стандарта NEDC. Което е повече от това, с което беше представен Mini Cooper SE – 270 км по NEDC.

Ora R1 е достъпен електрически модел в Китай, който вози четирима човека на борда си и има максимална скорост малко над 100 км/ч. Естествено, Rocketman ще е по-бърз и доста по-скъп, като дори е възможно серийната версия да запази идеята за три места, демонстрирана с концепта.

В края на март Daimler официално обяви, че германската компания се е договорила с Geely за развитие на марката Smart съвместно с китайците. Това означава, че следващото поколение на моделите на Smart ще се произвежда в Китай, а Geely ще ползва опита, натрупан в производството, инженерното развитие и дизайна на Smart.

Високите цени на батериите за електромобили са основната причина производителите да не успяват да създадат достъпни електромобили, което насочи част от тях към партньорство с различни китайски компании.

Honda E

Honda пък показа концепта Urban EV на салона във Франкфурт през 2017 и моделът спечели много високи оценки, както от специалистите, така и от публиката. Така в Женева тази пролет се появи и серийната версия, вече като Honda Е, която ще се предлага на ограничен брой пазари и ще се задвижва от асинхронен електромотор с мощност 148 конски сили, който осигурява ускорение от 0 до 96 км/ч за около 8 секунди, а пробегът с едно зареждане ще е почти 200 км. От Honda вече потвърдиха, че електромобилът е предназначен за премиум сегмента и цената му ще е малко по-висока от тази на Tesla Model 3, което означава към 45 000 долара в Щатите.