РОТЕРДАМ, от нашия пратеник. Точно 60 години след раждането на марката MINI, британската компания представи първия си масов изцяло електрически модел. Той се нарича MINI Cooper SE и обещава 230 км пробег с едно зареждане (по новия тестов цикъл), 184 конски сили и 7.3 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч. Вече над 40 000 клиенти са заявили предварителен интерес към автомобила, който ще се появи на някои европейски пазари още тази есен, потвърди Питър Нота, директорът по маркетинга на компанията-майка BMW Group.
Както се очакваше, за електрическия си модел в MINI не са прибегнали към особени промени в традиционния дизайн. Електрическата версия се отличава най-вече с необичайните си джанти, с плътния капак на мястото на предната решетка и с модифицираната задна броня, където дизайнерите са били освободени от нуждата да вграждат изпускателна система.
На практика Cooper SE ползва повечето компоненти на наскоро обновеното BMW i3S, с минимално намален капацитет на батерията. Автомобилът има опция за бързо зареждане с прав ток, което отнема едва 35 минути. За отопление Cooper SE разполага с термопомпа, намаляваща разхода на енергия и подобряваща пробега при зимни условия.
За групата BMW това MINI ще е едва вторият чист електромобил в гамата след i3. Преди десетилетие имаше чисто електрическа версия на MINI, но произведена в ограничена експериментална серия, без да се предлага на пазара.
BMW бе сред първите, навлезли в света на електрическото задвижване, но в последните години наблягаше предимно на плъг-ин хибриди за сметка на чистите електромобили. Някои анализатори отчетоха като слабост това изоставане и свързват с него и решението да не бъде подновен договорът на главния изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер, изтичащ идната пролет. Други пък твърдят, че компанията разумно е пропуснала периода, в който електрическото задвижване не беше печелившо, и навлиза на пазара в момента, в който сметките започват да излизат.
"Днес ние имаме най-широката гама от електрифицирани автомобили, простираща се от Серия 2 до Серия 7 и предлагаща продукти във всеки сегмент и за всеки регион на света", заяви Питър Нота по време на представянето на електрическото MINI. "До 2023 година, или две години по-рано от предвиденото, ще имаме вече 25 електрифицирани модела в гамата си, като половината ще са чисто електрически", допълни Нота. Догодина BMW ще пусне на пазара iX3 - първия си модел с новото, пето поколение електрическо задвижване. През 2021 ще дойдат също i4, сочено като конкурент на Tesla Model 3, и технологичният флагман iNext.
Времето на премиерата не е подбрано случайно: точно преди 60 години, през лятото на 1959, започва производството на първото поколение на легендарното Mini. Идеята за автомобила се ражда след Суецката криза, когато във Великобритания и други западноевропейски държави са въведени купони за бензин. С разработването на свръхмалък икономичен автомобил е натоварен инженерът от гръцки произход Алек Исигонис. Макар да работи с изключително малоброен екип (още трима инженери, двама студенти и четирима механици), Исигонис се справя със задачата за по-малко от две години.
Още снимки на новото електрическо MINI вижте в галерията: