След като политиците откриха връзката между трафика и замърсяването на въздуха, много европейски градове станаха враждебна територия за автомобила. Лондон и Стокхолм въведоха екологични такси за шофиране в централните им части; Париж и Милано забраняват движението на определени регистрационни номера на определени дати или в пикови часове; даже София в момент на екологично увлечение се закани да спира от движение колите без катализатор и филтър за твърди частици (макар че оттогава минаха две години и все още нищо не е последвало).
Мерките в Осло засега се отнасят най-вече до идеалния център
НО НИТО ЕДИН ЕВРОПЕЙСКИ ГРАД не е стигнал толкова напред във войната срещу автомобила, колкото Осло. От миналата есен норвежката столица старателно премахва всички възможности за паркиране в тесния си център. Те се превръщат в градинки, алеи и стоянки за велосипеди. Днес са оцелели едва 50 паркоместа в центъра, предназначени най-вече за инвалиди и за онези видове местен бизнес, които се нуждаят от ежедневни доставки.
Втората голяма промяна засяга зоните за движение. Много улици в централните части изобщо бяха забранени за частни автомобили; останалите почти до една станаха еднопосочни. Все още прилагането на новите правила не е твърде строго, отбелязва The Economist - доста шофьори не се съобразяват с новите табелки. Но градският съвет има нов пакет мерки, които ще сложат край на това през лятото. Любопитното е, че повечето забрани и ограничения важат и за електрическите автомобили - въпреки че в Норвегия те имат най-сериозен дял от общия автопарк.
Една от централните улици преди предприемането на мерките миналата есен...
ПРЕСАТА И ПО-ЗАПАЛЕНИТЕ ШОФЬОРИ обвиниха градските власти, че се опитват да "забранят" автомобила като цяло. Консервативните партии са против такива мерки, защото продължават да разглеждат колата като символ на свободата и независимостта. Собствениците на магазини и друг бизнес в града пък се тревожат, че по-малко автомобили означава и по-малко клиенти.
... и същата улица след това
Според Зелените, главни инициатори на промените, последният аргумент не е съвсем валиден. Най-успешите магазини в града така или иначе са на пешеходните търговски улици, контрират те. А статистиката, според която от есента насам броят на пешеходците се е увеличил 10%, доказвала ефективността на мерките.
ПАРАДОКСАЛНОТО Е, че Зелените дори не са на власт в града. В продължение на десетилетия Осло неизменно бе управляван от консерваторите. През 2015 обаче в местния вот работническата партия ги изпревари (макар и само с две десети от процента) и сформира коалиция със социалистите. За да имат мнозинство обаче, те се нуждаят и от гласовете на Зелените. Този септември предстоят нови избори, но Зелените са уверени, че ще съхранят позициите си въпреки - или може би именно заради - агресивната си политика към автомобилите.