На пръв поглед твърдението в заглавието изобщо не отговаря на последните тенденции в развитието на световния пазар – SUV моделите и кросоувърите стават все по-популярни, продажбите им растат, а най-големият губещ от всичко това е точно сегментът на седаните – колите, които дълги години се смятаха да символ на престиж на много пазари. Днес голямата част от седаните поемат направо към компаниите за наем на коли веднага след производството им, което не е никак радостно за пазарните им перспективи.
Дали обаче това е краят на класическите модели? Майк Ръдърфорд от списание AutoExpress твърди точно обратното. Според него, седаните преживяват „криза на идентичността”, след която ще останат в производство още десетилетия наред. Как така?
В Щатите Ford и GM вече демонстрираха, че са готови да се откажат от седаните, както и от леките коли като цяло, особено в случая на Ford. Търсенето за тях намалява, но също така американските гиганти вече не успяват да се справят с конкуренцията в този сегмент, това също е истина.
На американския пазар германски, британски, японски, шведски и напоследък и корейски марки предлагат модели, които се продават много по-успешно в сравнение с предложенията на Ford и GM. В един момент домакините признаха, че са победени в собствената им игра и решиха да не харчат повече пари и да оставят целия сегмент на чуждите нашественици.
А в Европа германските марки държат на луксозните седани, по-достъпните брандове също разработват такива модели, макар и за по-консервативните си пазари, китайците също все още харесват седаните, така че май само в Северна Америка положението е така драматично.
Но този сегмент намалява. №1 е пазарът на SUV модели, след това идват компактните и среден клас хечбек колите, после MPV моделите, пикапите, седаните, луксозните модели и вановете и най-накрая са спортните автомобили.
В какво се състои „кризата на идентичността” при големите седани? Най-общо, купувачите в Щатите не искат да бъдат асоциирани с колите, които сякаш са избирани от бащите им или пък да карат автомобили, които са пълни с компромиси – от дизайна до изработката.
Освен това, двигателите с вътрешно горене вече не са на мода, а скоро да сте виждали електрически седан? Създателите на електромобили изобщо не се сещат за този сегмент, защото се смята, че клиентите там са много по-консервативни от всички останали.
Как обаче седаните ще се спасят? Може би по формулата, по която още години наред ще има автомобилни салони и бензинови и дизелови двигатели? Що се отнася до колите, те просто трябва да спрат да са консервативни, а към това да се прибави качеството, което те предлагат и сега, особено що се отнася до европейските и азиатските марки – като изработка, разход, управляемост и т.н. А и традициите могат да се окажат много силни – може ли да си представите 5-ата серия на BMW като хечбек?
В Щатите като че ли само Cadillac и Lincoln полагат някакви усилия, за да превърнат седаните в модерни автомобили. В Европа и Азия това никога не е спирало.