IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Властелинът на кръговете с дървения мотор

Audi така и не посмя да пусне Avus в серийно производство

Властелинът на кръговете с дървения мотор

Наследството на Auto Union с неговите победи на пистата и рекорди за скорост дълго време не дава покой на Audi. Все пак, в края на 80-не години на миналия век компанията решава да погледне към миналото и да възроди тази слава, като създаде няколко автомобила от различни категории, като всички те са със средно разположение на двигателя. Един от тях е Avus Quattro, който можеше да има и друга съдба...

Спортното купе дебютира като концептуален модел на автосалона в Токио през 1991 г., след като малко преди това - на изложението във Франкфурт, компанията е представила друг подобен модел -  Quattro Spyder. В наши дни мнозина са на мнение, че именно Avus Quattro е предвестник на суперколата Audi R8, но това не е точно така, тъй като двата автомобила са разделени от над 15 години.

Audi Avus

Своето име концептът получава в чест на знаменитото трасе "Афус" край Берлин, където преди Втората световна война са записани много рекорди за скорост. Там загива и пилотът Бернд Роземайер, в чиято чест е създаден концептуалния модел. Пистта Avus е считана за една от най-бързите в света и напълно логично колата е насочена именно към развиване на максимална скорост.

Audi Avus

Доказателства за това, например, е каросерията. Нейната височина е под метър, като половината от нея заемат 20-цоловите джанти. Дизайнът е дело на Джей Мейс, като каросерията е изградена на фирмената платформа Audi Space Frame, която използва основно алуминий. По-късно по същата схема са направени седанът А8 и хечбекът A2. Благодарение на Space Frame теглото на Avus е 1250 кг.

Покритата с полиран алуминий конструкция напомня на  Auto Union Type C Streamliner, като за нейната направа е използван метод от преди Втората световната война - оформяне с дървени чукове. Резултатът обаче удивява и в наши дни, тъй като външният вид на Avus не може да бъде определен като остарял дори през 2019 г.

Audi Avus

Доста впечатляваща изглежда и въздухозаборника, поставен на покрива. Неговата цел е да отвежда хладния въздух към 6,0-литровия W12 двигател с мощност 510 к.с. По-точно - към макета на този двигател, тъй като инженерите на Audi не успяват да довършат мотора и в Токио е представен негов макет, направен от...дърво.

Доработването на двигателя отнема няколко години и той се появява едва при Audi A8 W12 6.0 в началото на XXI век. Така че обявените от компанията-производител технически характеристики на Avus - ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди и максимална скорост от 335 км/ч няма как да бъдат обявени за реални.

Audi Avus

Системата за задвижване на четирите колела Quattro с 3 блокиращи диференциала и 6-степенна механична скоростна кутия обаче функционират. Както и интегралното управление със завиваща задна ос. В крайна сметка, в Audi решават, че Avus ще си остане концепция, тъй като моторът се нуждае от доработване и много изпитания. А и шефовете на компанията не са убедени, че някой ще си даде парите за суперкола на Audi.

Audi Avus

Оказва се обаче, че те грешат жестоко. Веднага след автосалона в Токио компанията получава 10 предложения от клиенти от цял свят, които искат да си купят Avus. Те настояват Audi да произведе серия от 10 коли и са готови да платят 12 млн. долара общо за това начинание. Шефовете на компанията обаче остават непреклонни, а единствената бройка на Avus се намира в музея на марката в Инголщад. И все още е с дървен двигател.

Снимки: Audi