Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колата, която Гагарин кара само една година

Забравената днес Matra Bonnet Djet VS има повече от интересна история

Колата, която Гагарин кара само една година

Снимката на Юрий Гагарин с този спортен автомобил е част от историята за популярността на първия космонавт в световен мащаб, но официалната комунистическа пропаганда винаги е пропускала уточненията за самата кола. Дори, според руски медии, автомобилът Matra Bonnet Djet VS е бил притежание на Гагарин само една година, след което властите са го прибрали.

Става въпрос за Matra Bonnet Djet VS – дело на отдавна забравен френски производител на спортни автомобили, създаден от Рене Боне и негови съмишленици. Компанията наследява друга фирма за спортни коли, основата от Рене Боне и Шарл Дойч, но по-късно се налага да се търси помощта на Matra. По това време Matra оперира основно в аерокосмическата индустрия, а автомобилите са интересно и перспективно допълнение, като френският гигант предпочита по-спортно ориентираните машини – от тези, които създава Рене Боне до участие във Формула 1.

Моделът Bonnet Djet е и първият сериен автомобил с двигател, разположен пред задния мост, а компанията привлича интереса и парите на Matra с разработките си, свързани с използването на композитни материали. По това време се появяват първите каросерии от фибростъкло и Bonnet е сред пионерите в тези изследвания. Производството на каросерията обаче много бързо се поема от Matra, а много бързо и цялото производство на Djet преминава в завод, собственост на компанията.

Фирмата на Рене Боне участва три пъти и в „24 часа на Льо Ман”, но едва ли има френска автомобилна компания, която да е пропуснала това състезание.

Моделът Djet се появява през 1962 година и първото му поколение по-късно е наречено Djet I, тъй като името му се променя в съответствие с промените в компанията: от Bonnet Djet става Matra Bonnet Djet, после Matra Sports Djet и накрая Matra Sports Jet.

Създателите на колата използват двигател от Renault 8 с обем 1,1 литра и 1,2 литра, като състезателните версии са доработени от Gordini. Производството на модела от 1962 до 1964 е под шапката на Bonner, а от 1965 до 1967 колата е официално модел на Matra.

В Djet намират място някои много модерни за времето си технически решения: двойни А-рамена на очакването и дискови спирачки на четирите колела, а теглото на колата е едва 600 кг.

За две години Bonnet успява да произведе едва 198 коли, като Djet официално дебютира през юни 1962 и така изпреварва De Tomaso Vallelunga като първата серийна кола с двигател пред задния мост, но серийното й производство започва едва през юли 1963. През 1964 с идването на Matra като основен акционер производството набира скорост и до 1968, когато то приключва са сглобени още 1491 коли. Matra наема и бившия дизайнер на Simca Филип Гедон, за да освежи дизайна на Djet I преди подновяването на производството през 1965, като колата става малко по-голяма на размери и с 60 кг по-тежка.

По това време цената на Djet е 20 000 френски франка, което се оказва и основната пречка пред успешните продажби.

Специално автомобилът на Юрий Гагарин е версия Djet VS, като колата му е подарена от френското правителство при гостуването му в страната, като се задвижва от мотор, доработен от Gordini.

0 от 500