fallback

Краят на модела, който спаси Ford от фалит!

Легендарният Taurus бе "убит" от настъплението на кросоувърите

На 1 март от конвейера на завода в Чикаго слезе последният седан Ford Taurus. Така ез много шум приключи 34-годишната история на модела, който спаси компанията Ford от сигурен фалит. За това и ви разказваме историята на този автомобил, който е сред най-успешните в историята на марката.

Краят на 70-те и началото на 80-те години на миналия век са един от най-трудните периоди за американската автомобилна индустрия. Продажбите падат - само за 2 години с цели 20%, а японските коли настъпват, като за същия период превземат около 1/4 от пазара. Трите големи американски концерна - GM, Ford и Chrysler, няколко години поред са на голяма загуба.

При Ford нещата са още по-зле. През 1980 г. загубите на корпорацията са 1,54 млрд. долара, което превърнато в днешни пари е 4,7 млрд. И това е при положение, че пикапите F-150 продължават да носят сериозни приходи. Дялът на концерна на американския пазар пада под 20% - 17,3% през 1980 г., след като само 2 години по-рано е над 23%.

Проблемите не са само финансови, а и технически. Повечето модели на Ford са морално остарели. Компактният Ford Pinto се произвежда от 1970 г., като през лятото време около него има скандали с изтичане на бензин и самозапалване. Новият Ford Crown Victoria излиза през 1979 г., но е на рамна конструкция и е доста далеч назад технически. Дори средноразмерините модели Ford LTD и Granada са построени на платформа със задно предаване и са крайно консервативни.

Към всичко това добавете проблемите с качеството, високите разходи за заплати на работниците и кризата в ръководството, до която се стига, след като през 1978 г. топ-мениджърът Ли Якока влиза в конфликт с Хенри Форд II и напуска. Две години по-късно и Форд е принуден да се оттегли, като за първи първи начело на корпорацията застава човек, който не е от семейство Форд.

Това е Филип Колдуел (на снимката), който дава старт на проекта "Sigma" - разработка на автомобил, станал известен като Ford Taurus. Задачата е да се напрdви машина с предно предаване, напречно разположение на двигателя, средни размери и 6 места. И най-важното - този атомобил трябва да бъде актуален поне 15 години.

И ако Лий Якока настоява за пускането на компактен модел, то Колдуел е убеден, че компанията има нужда от кола със средни размери. По американските стандарти това означава дължина от почти 5 метра. Световната петролна криза вече е отминала и на пазара започват отново да се тъсят такима автомобили. Още повече, че печалбата от тях е по-голяма.

"Баща" на Taurus става конструкторът Лис Вералди, който събира сплотен екип от най-добрите специалисти в компанията. Те се занимават само с направата на тази кола, тъй като Вералди е убеден, че това е единственият правилен подход. Той се е убедил в този начин на работа при разработката на европейския Ford Fiesta, който имено заради петролната криза през 70-те години се продава дори на пазара в Щатите.

Всъщност, Ford инвестира практически всичко в създаването на Taurus. Разработката на модела струва 3,2 мрд. долара. Дизайнерката Мими Вандермолен, която отговаря за интериора, си спомня, че екипът е бил толкова сплотен, тъй като е усещал, че това е последният шанс за компанията.

Разходите са огромни, тъй като Ford не разполага с никакви готови компоненти и трябва да създаде всичко от нулата - платфома, каросерия, двигател, скоростна кутия и дори оборудване на салона. Екипът изучава внимателно моделите, които предлагат не само конкурентите по това време -  Oldsmobile Ciera, Chevrolet Celebrity, Honda Accord, Toyota Cressida, Audi 5000, но и автомобилите от по-висок клас. Напимер, конструкцията на седалките е взета от Opel Senator, разположението на централната консола - от BMW 5-Series, а допълнителната жабка под задното стъкло - от Mercedes-Benz S-Class.

Крайният резултат е автомобил с предно предаване, напречен двигател и независимо окачване. Голяма част от техническите решения са взаимствани от Ford Escort, който излиза през 1980 г., но като цяло не може да се каже, че първият Taurus е нещо невероятно в технически план. Разработеният за него двигател Vulcan V6 3.0 е с архаична конструкция. Предимството му е, че тя е проста, а освен това е от чугун, което което го прави по-евтин и по-лесен за производство.

Ford Taurus получава и брат-близнак - Mercury Sable (на снимката), който е позициониран като премиум-модел. Той се отичава по допълнителния габарит на мястото на решетката на радиатора, катто и по други елементи от екстериора и интериора. Голямото предимство на Taurus е футуристиченият дизайн, благодарение на който колата прилича на летяща чиния.

Най-странното е, че за това настоява лично Филип Колдуел, който по принцип не обича никакви промени. Той обаче е убеден от шефа на европейското подразделение на Ford - Боб Лътц, който се бори със зъби и нокти за излизането на пазара на авангардния  Ford Sierra. Има и обективна причина - аеродинаичните форми помагат за намаляване на разхода на гориво.

Всъщност, именно авторът на външния вид на Taurus - Рей Евъртс, ръководи и създаването на екстериора на Sierra. Той и екипът му експериментират в различни направления - хечбек с ниска задна част, лифтбек, грамадно комби и традиционен седан. В крайна сметка е избран последният, като место традиционната решетка на радиатора е поставен метална част. Това не се харесва на никой от останалите дизайнери на Ford, но в крайна сметка ръководителят на проекта Луис Вералди се спира именно на този радикален вариант.

В подобен дух е и салонът на Taurus, където се появяват копчета на климатичната система, които заменят използваните досега плъзгачи. Черният километраж е поставен в средата на приборния панел, но най-важното в случая е внедряването на анатомични седалки, които са напълно нови по това време. Те са взаимствани от използваните в европейския Opel Senator и представляват огромна крачка напред, тъй като предишните са крайно неудобни и създават доста проблеми с гърба на шофьора.

Екипът дизайнери стартира работа през 1981 г., а през август 1982 г. е направена и последната крачка - утвърден е дизайнът на комбито. Външният вид на Taurus е авангарден, като са използвани редица нестандартни технически решения, благодарение на които е постигнат коефициент на черно съпротивление от 0,32. Луксозният вариант Mercury Sable е още по-добър в отношение - 0,29, докато при комбито Taurus коефициентът е 0,34. Тези резултати са постигнати от серийните автомобили на други производители едва в начлото на XXI век.

С огромни усилия Ford успява да стартира производството на модела през 1985 г. Специално заради Taurus в заводите в Чикаго и Атланта са вкарани роботи и започва да се работи по японските производствени методи. Благодарение на това, Taurus е далеч по-качествен от останалите модели на марката, въпреки че и той има проблеми - най-вече с автоматика AXOD, както и с предлагания като опция 3,8-литров V6 двигател.

Сега, повече от 30 години по-късно, ни се струва, че  Ford Taurus и неговият събрат  Mercury Sable са били харесани веднага и от всички. Това съвсем не е така - по предварителни данни, потенциалните клиенти оценяват автомобила с петица по десетобалната система. Същият Лий Якока, за който вече стана дума, е убеден, че Taurus ще погребе Ford. В самата компания също не са убедени в успеха и затова не спират производството на стария модел LTD.

Интерпретацията на клиентските мнения е трудна - половината не харесват колата, а другата половина е във възторг, като е готова веднага да си я купи. В крайна сметка, Taurus се превръща в хит, като от него са продават по над 300 000 бройки на година. И именно той помага на Ford да си върне позициите на пазара, като корпорацията става най-успешният производител от Голямата тройка.

Второто поколение на модела излиза през 1991 г., като това всъщност е умерен фейслифт. Той също става много популярен и година по-късно Taurus става най-успешният автомобил в САЩ с повече от 400 000 продажби. През 1996 г. излиза и третата генерация, която се счита за "странна" заради овалния си външен вид, но и тя успява да запише продажби от над 400 000 бройки на година.

В крайна сметка Taurus преживява 15-годишният срок, който му е поставен от ръководството на Ford. А през 2010 г. излезе и шестото поколение, което е и последното в историята на Телеца - така се превежда името на този автомобил, който ще остане в историята. Той обаче стана жертва на настъпление на кросоувърите, което продължава с пълна сила...

Снимки: Ford

fallback
  • #2
    лъжи и измами ( преди 5 години )
    Добре де изхарчили са 3 милиарда долара за да направят 5 метров автомобил с врътките на таблото от форд фиеста и същите пластмаси.Двигателят-***.Скоростната кутия-от друг модел.Ама тва нещи би трябвало да струва 6-7 милиона максимум как може 4 милиарда?
  • #1
    Факт! ( преди 5 години )
    Според българдките тъ.ири седана имал бъдищйе!Ваща ***.а сел.ка!
fallback
Последни