Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Sahara 4x4 - най-щурият Citroen 2CV

Французите слагат и един двигател в багажника, за да получат по-евтино 4х4

Sahara 4x4 - най-щурият Citroen 2CV

2CV е една от легендите на Citroen и френското автомобилостроене, като моделът отдавна надхвърли 70 години, а успехите му се дължат на евтината му експлоатация и малките разходи за ремонт. Освен това дизайнът му няма как да остане незабелязан, а работата на окачването и проходимостта му се характеризират с това, че 2CV може да пресече разорана нива, без да се счупят яйцата, който са сложени в колата в името на експеримента. За следващата стъпка отвъд нивата идва Sahara 4х4.

Citroen 2CV се появява сравнително трудно на бял свят. През 30-те години на миналия век президентът на Citroen по това време Пиер Буланже иска компанията да създаде достъпен масов модел, който да измести каруците и конския впряг. През 1934 година собственик на Citroen става Michelin, като работата по проекта 2CV продължава, а инженерите трябва да създадат кола, която да може да се движи с 50 км/ч, когато носи 50 килограма товар в кабината.

През 1937 тестове започват 20 прототипа на 2CV, следват още 2 години развитие и подобрения на модела и точно когато в Citroen са готови да представят новия модел започва войната на Франция с Германия и целият проект е спрян. Всички прототипи са скрити или унищожени, за да не попаднат в ръцете на германците, които много бързо окупират Франция.

Чак след Втората световна война, на салона в Париж през 1947 година, идва моментът за дебюта на Citroen 2CV. Автомобилът е с предно предаване и се задвижва от двигател с работен обем 375 кубически сантиметра, чиято поддръжка е лесна и евтина. Интересът е огромен и кандидат-купувачите трябва да чакат 3 години преди да получат новата си кола. В същото време шефовете на Citroen вече обмислят версия на 2CV, която да е подходяща за експлоатация във френските колонии, основно в Африка.

Citroen 2CV Sahara 4x4

По това време Франция контролира по-голямата част от Северна Африка, където също има нужда от достъпен транспорт, въпреки че разстоянията между градовете са големи, а пътната мрежа е под всякаква критика. Така през 1958 година се появява 2CV Sahara 4x4 – много по-суров и надежден вариант на популярния Citroen.

Версията Sahara е с по-високо окачване, нов, по-здрав под, резервно колело върху предния капак и т.н. Французите осигуряват задвижване 4х4 на новата версия на 2CV по иновативен начин – като използват два двигателя. Отпред се труди познатият 2-цилиндров агрегат, а в багажника се появява още един такъв мотор, който задвижва задните колела.

За да се запази простата схема на колата двата двигателя работят напълно независимо един от друг, имат си отделни скоростни кутии, резервоари и запалване. Така с 2CV Sahara 4x4 Citroen предлага модел, който едновременно е с предно, задно и 4х4 предаване.
Основната идея за използването на два двигателя е, че ако единият се повреди другият ще е достатъчен, за да се приберете. А ако имате проблем с горивото, което е обичайно за пустинята, изключвате единият мотор и използвате само другия.

Тази версия на 2CV се оказва със сериозни офроуд възможности, благодарение на тази уникална система за задвижване на четирите колела, която не увеличава особено теглото на автомобила. Дори на някои тестове френският мъник се представя по-добре от класическите 4х4 модели за онова време. А на равен терен 2CV Sahara 4x4 постига максимална скорост от малко над 100 км/ч с двата двигателя или почти 70 км/ч само с единия мотор.

Citroen 2CV Sahara 4x4

Всичко това звучи страхотно, обаче се оказва, че клиентите нямат особен интерес към тази версия на 2CV и производственият тираж на Sahara 4x4 е едва 694 бройки. Най-малкото защото в сравнение с масовия 2CV този вариант не е толкова практичен, предлага по-малко пространство и ограничен обем за багаж и струва два пъти повече. Естествено, днес Sahara 4x4 е сред най-ценните екземпляри 2CV и е високо ценен от колекционерите.

0 от 500
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Владимир Василев ( преди 3 седмици )
    Само една забележка - Пиер Буланже е технически директор едва след като Мишлен купуват компанията 34-та година. Преди това не е имало изобщо идея за проект за евтин и достъпен автомобил.