Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
БЪРЗОТО ЗАРЕЖДАНЕ Е БАЛОН
Няма никакъв смисъл да се преследват 800 или 1000 километра обсег, защото това би направило зареждането на батериите мъчително бавно, обяснява Клаус Фрьолих. "Заради вътрешното съпротивление на клетките зареждането не може да бъде твърде бързо. Зареждането за минути, за което четем често в пресата, е фантазия... Напълно възможно е, но то убива батериите, състарява ги преждевременно. А понеже батерията е най-скъпата част, това би означавало след 3-4 години да изхвърлите цялата кола". В потвърждение на това подмяната на батериите за Tesla Model S по каталог струва 40 000 долара. Според Фрьолих при изследваните батерии на конкуренти пикът, след който клетките започват да се зареждат по-слабо, идва още на втората година, ако се използват интензивно бързи зарядни станции. Целта на сега изграждащите се в Европа подобни колонки е да осигурят опции за спешни случаи, а не за ежедневна употреба.
Няма никакъв смисъл да се преследват 800 или 1000 километра обсег, защото това би направило зареждането на батериите мъчително бавно, обяснява Клаус Фрьолих. "Заради вътрешното съпротивление на клетките зареждането не може да бъде твърде бързо. Зареждането за минути, за което четем често в пресата, е фантазия... Напълно възможно е, но то убива батериите, състарява ги преждевременно. А понеже батерията е най-скъпата част, това би означавало след 3-4 години да изхвърлите цялата кола". В потвърждение на това подмяната на батериите за Tesla Model S по каталог струва 40 000 долара. Според Фрьолих при изследваните батерии на конкуренти пикът, след който клетките започват да се зареждат по-слабо, идва още на втората година, ако се използват интензивно бързи зарядни станции. Целта на сега изграждащите се в Европа подобни колонки е да осигурят опции за спешни случаи, а не за ежедневна употреба.