Гордостта на съветското автомобилостроене ВАЗ 2101 Жигули години наред се приемаше за еталон по отношение на динамиката, возията и дори дизайна. И руснаците не криеха, че са „доработили” италианския FIAT 124 за по-лошите пътища в СССР, а до появата на ВАЗ 2108 с предно предаване, цялата продукция на завода в Толиати беше базирана на 2101.
Що се отнася до ВАЗ и Толиати, то тук всичко е законно – FIAT се споразумява с тогавашното Министерство на външната търговия на СССР за сделката и се ражда автомобилният гигант край Волга. И днес няма да говорим за ВАЗ 2101.
Това обаче далеч не е първият съветски модел, базиран на западен автомобил, и една разходка в историята дава интересни резултати. В скобите е годината на появата на руския модел.
Девет съветски машини и техните западни "аналози" (ГАЛЕРИЯ):
Официалната история на ГАЗ сочи, че моделът 21, който идва след М-20 Победа, е „създаден от нулата, от бял лист”. В хода на създаването на новия модел съветските инженери основно проучват няколко западни модела – Ford Mainline, Chevrolet 210, Plymouth Savoy и Opel Kapitan. В крайна сметка в ГАЗ решават, че моделът на Ford е най-подходящ за „заемки” при разработването на 21, а в първите години на производството на 21 в Горки, руската лимузина е почти точно копие на Mainline.
Снимки: autonews.ru