МЮНХЕН. Групата BMW обяви втората най-добра година в историята си днес по време на годишната отчетна конференция в Мюнхен, но финансовият директор Николас Петер призна, че представянето “не покрива високите стандарти”, заложени от компанията напоследък. Нетната печалба на BMW e 7.2 милиарда евро, със 17% по-ниска спрямо 2017, а маржът за автомобилния бизнес е паднал от 9.2 до 7.2%.
Двете основни причини за спада са неизгодните валутни курсове (с негативен ефект над 700 млн. евро) и растящите разходи за разработване на нови технологии като електрическо задвижване и автономно управление. През 2018 компанията е похарчила за развойна дейност 6.89 млрд. евро, спрямо 6.1 милиарда година по-рано. Плановете предвиждат високите развойни разходи да се запазят. Във връзка с автономното управление BMW смята да изгради центрове за обработка и съхранение на данни с капацитет 500 петабайта.
През следващите години компанията ще противодейства на тези тенденции, като оптимизира гамата и се откаже от не толкова доходните модели (като Серия 3 GT) и ускори процеса по разработване на нови модели.
В същото време BMW подготвя най-голямата моделна офанзива в историята си, която включва и десет нови електрически или плъг-ин хибридни модела през следващите 18 месеца. Електрификацията е “предизвикателство” от гледна точка на извличането на печалба, но е “без алтернатива”, обясни д-р Петер.
През 2018 марката BMW e пласирала 2.125 млн. автомобила, най-доброто постижение в историята й (близо 2% ръст спрямо 2017). Рекорда си чупи и Rolls-Royce с 4100 доставени автомобила. При MINI е отчетен минимален спад.
За 2019 групата очаква маржът на печалба да остане в границите 6-8% заради непредвидимата глобална обстановка. Най-сериозните рискове са Brexit и потенциалните нови търговски бариери, подчерта главният изпълнителен директор Харалд Крюгер. Компанията все още очаква да се стигне до “редовен” Brexit със споразумение, но има план и за обратния вариант, увери Крюгер.
Снимки: Automedia.bg