Най-устойчивият стереотип за германците е, че са педантични, пресметливи и спестовни. Което е по-деликатен начин да кажете "стиснати".
Националните стереотипи са страшна безсмислица, разбира се. Но все пак в чест на този нека започнем теста на новото BMW Х4 по германски.
И ТАКА, ПО СЪЩЕСТВО това е BMW Х3, което обаче е направено:
а) по-ниско,
б) малко по-неудобно,
в) с по-малко вътрешно пространство, и
г) с не толкова практичен багажник.
За да ви компенсира за тези недостатъци обаче, Х 4 е забележимо по-скъпо.
Базовата бензинова версия при Х3 започва от 91 000 лева, а тук е 97 500. Вариантът 25d, който тестваме, при Х3 струва 104 000 лева. Тук е почти 111 хиляди.
Изобщо здравият разум щеше да ви каже, че при тази кола получавате по-малко, но плащате повече. Но здравият разум отдавна е пратен да лови покемони, и на негово място се е настанила маркетинговата мисъл.
А ТЯ ВИ ШЕПНЕ, ЧЕ ДОРИ тази кола да има някои малки недостатъци, тя има и едно колосално предимство: изглежда по-атрактивна и ще ви накара да изпъквате от тълпата.
Х4 е купе-версията на Х3. Разбира се, тя няма нищо общо с истинското купе, което произлиза от френския глагол за "отрязвам" и означава автомобил с две врати и скосен покрив - като Cadillac Coupe de Ville, Ferrari 250GT Berlinetta или пък Toyota GT86.
Но на типовете от маркетинга въобще не им пука за значението на думите. Важното е да им вършат работа. Така че Х4 е купе, и точка.
Разликата с предишното Х4 се вижда с просто око - стига да ги гледате отзад. Снимки КОЛЕЛА
ОТ ВСИЧКО ДОТУК ВЕРОЯТНО сте решили, че никак не харесваме тази кола. Нищо подобно. Това BMW е комфортно, високотехнологично, доста динамично за каране въпреки слонското му тегло, и наистина изглежда интересно. Макар че зависи откъде го гледате.
След петнайсетина години на крайна предпазливост сега баварците ни подготвят революция в дизайна. Х4 я е хванал само отчасти. Отпред това е BMW като всяко друго. Но отзад е коренно различно от досегашното поколение и наистина привлича погледите. А въздухозаборниците са съвсем истински - изумителна рядкост в наши дни.
ОСВЕН ТОВА ИНЖЕНЕРИТЕ СА СЕ ОПИТАЛИ да го направят и по-интересно за каране от Х3. Окачването е малко по-твърдо, задната следа - мъничко по-широка. В резултат можете доста да го тормозите в завоите. Без обаче да забравяте, че с вас на борда тежи над 1.9 тона. Накланянето е съвсем умерено и овладяно. Воланът се усеща бърз, макар и не кой знае колко директен. В същото време адаптивното окачване успява да погълне повечето дупки и няма да направи богат зъболекаря ви. Казваме това с уговорката, че на някои пътища у нас и Rolls-Royce Phantom ще се усеща като ръчна количка.
ЕДИНИЯТ ЗАБЕЛЕЖИМ МИНУС от скосяването на покрива е видимостта. Заради дебелите колони това Х4 има повече слепи точки и от Стиви Уондър. Вероятно затова парктроникът и радарите са серийно оборудване за всички модели. Но ви съветваме да добавите към това и камера за обратно виждане.
Вторият минус се отнася до задната седалка. Тя е удобна и с достатъчно място за краката. Но не и за главата ви, особено ако като дете сте тренирали волейбол.
Багажникът с 525-те си литра е малко под този на Х3, но и така ни се струва напълно достатъчен. В него има всякакви системи за закачване на дреболии, а задната седалка се дели на три - още една зелена точка за BMW.
ТАЗИ СЕДМИЦА БАВАРЦИТЕ ПОКАЗАХА и пълноценната М-версия на автосалона в Женева. Извън нея можете да избирате между седем различни двигателя - от четирицилиндров бензин със 184 коня до шестцилиндров дизел с 326. Нашата тестова 25d е някъде по средата с 231 конски сили. Нямаме никакви забележки към осемстепенния автоматик. Нито към системата за задвижване на четирите колела, която при нормални обстоятелства дава повече въртящ момент към задната ос - както си му е редът. Между другото Х4 има дълбочина на газене 50 сантиметра, точно колкото добрия стар Land Rover Defender. Но не очакваме да го виждаме често извън пътя.
ОТВЪТРЕ ТАЗИ КОЛА Е СЪЩАТА като Х3 - ако не броим огромната табела "Х4" под таблото. В по-добре оборудваните версии получавате 10-инчов сензорен екран на мултимедията, сензорни бутони за климатика и радиото, както и жестови команди.
Но ние все така предпочитаме добрия стар въртящ се контролер, с който можете да управлявате системата, и без да се откъсвате напълно от ставащото на пътя. Само не ни издавайте на онези от маркетинга.
BMW X4 25d xDrive
1995 куб. см работен обем (турбодизел)
231 к. с. максимална мощност
500 Нм максимален въртящ момент
6.8 секунди 0-100 км/ч
Още снимки на BMW X4 вижте в галерията: