Продажбите на леки автомобили в САЩ спадат през февруари, като дилърите отчитат за първи път от години намаление в търсенето на SUV моделите, чиято мода изглеждаше вечна. Източници на агенция Reuters прогнозираха, че това може да се окаже предвестник на спад на продажбите през 2019 спрямо миналата година.
Японският гигант Toyota, който е №3 на пазара в Щатите, отчете 5,2% спад на продажбите за февруари до 172 748 коли, като свиването на продажбите се дължи на по-слабото търсене на флагмана Camry, както и на пикапа Tundra и минивана Sienna. FIAT Chrysler също отчита спад, макар и по-скромен – минус 2% за февруари до 162 036 коли, като тук причината е в по-слабото търсене на SUV моделите на Jeep Compass и Renegade.
„Като цяло американската автомобилна индустрия се забавя, а за спада на продажбите има много причини, включително и лошото време тази зима, временното спиране на работата на държавната администрация и дори притесненията, че тази година много американци ще има да доплащат данъци, вместо държавата да има да им дава пари”, обясни Рийд Бигланд, шеф на продажбите за САЩ във FIAT Chrysler.
Анализаторът от Autotrader Мишел Кребс пък допълни, че моделите на Jeep Compass и Renegade обикновено се купуват от клиенти, които разполагат с по-скромен бюджет и които може би имат проблеми с парите по това време на годината, без значение какви са причините за това.
От известно време насам анализаторите предупреждават, че растящите лихви по кредитите за автомобили могат да наложат свиване на пазара на нови коли тази година. По-високите лихви означават по-високи вноски при изплащането на колите и заради тях някои купувачи са склонни да отложат покупката на нов автомобил.
Двете най-големи компании на пазара в Щатите Ford и GM вече не обявяват месечните си продажби. Според Automotive News обаче продажбите на Ford за февруари са спаднали с 4,4 процента.
В същото време консултантските компании J.D. Power и LMC Automotive прогнозираха, че продажбите на нови коли за февруари ще спаднат с 1 процент до 1,29 милиона коли. За февруари спадът в продажбите на Honda на американския пазар е 0,4% до 115 159 бройки, докато Nissan отчете срив с 12% до 114 342 коли.
Агенция Reuters се допита до икономисти, които прогнозираха, че годишните продажби в Щатите за 2019 ще спаднат до 16,8 милиона за годината в сравнение с 17,01 милиона за миналата година. Освен това, очакваните мита от 25%, с които президентът Тръмп заплашва вноса на автомобили в САЩ, ще доведат до нов спад на търсенето и намаляване на печалбите на компаниите. Според J.D. Power и LMC Automotive само от митата пазарът на нови коли в Щатите ще се свие с 700 000 нови коли.