Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Казваме ли сбогом на спирачките?

Идват лоши времена за Brembo, Ferodo и другите производители на апарати и накладки

Отдавна вече е ясно, че от класическите три педала в автомобила през ХХI век ще оцелеят само два. На някои отделни пазари като Америка педалът на съединителя е вече рядкост, а и на останалите ще изчезне съвсем скоро заради електрификацията и автономното управление.

педали
Песента на най-левия педал в автомобила е изпята. Обречен ли е обаче и средният?

ВЪЗМОЖНО ЛИ Е ОБАЧЕ същата съдба да споходи и педала на спирачката? И да ни остави само с едно нещо за натискане, като в детските блъскащи се колички? Всъщност не само е възможно, а дори е много вероятно. На пазара вече има автомобили, които не се нуждаят от крачни спирачки, и единствената причина да ги имат е, че все още регулациите ги изискват. А компаниите, които произвеждат спирачни компоненти, трескаво търсят начини да разнообразят дейността си, за да не отидат в една и съща графа с производителите на газени лампи и видеотеките.

ОБЯСНЕНИЕТО Е В НЕЩО, наречено "регенеративно спиране". Повечето от нас го свързват с най-новаторските технологии от Formula 1, като прословутата KERS. Но всъщност регенеративното спиране е на повече от 120 години. В края на XIX век Луи Кригер, един от първите производители на електрически автомобили, го въвежда в три свои модела. Кригер се сеща, че електромоторите, които задвижват предните колела, могат да работят и в обратна посока - зареждайки акулуматорите, когато колата намалява и спира. Това не само увеличава пробега, но и прави спирането по-лесно, намалявайки в същото време износването на спирачните накладки и дискове.

Krieger Brougham

Електрически Krieger Brougham от 1904 с регенеративно спиране

В НАЧАЛОТО НА ХХ ВЕК за кратко има доста оспорвана надпревара между бензиновите двигатели и електромобилите. Откриването на нови и богати нефтени находища обаче дава огромно ценово предимство на бензина, докато електромобилите остават ограничени от примитивните си все още батерии.
Сто години по-късно нещата се обръщат, най-вече под влияние на политиците. Китай и много от европейските страни са твърдо решени да наложат електрическите и хибридните модели за сметка на двигателя с вътрешно горене. Което е лоша новина за спирачките.

Krieger Brougham батерии

Акумулаторите на Krieger Brougham. Несъвършените батерии и все по-евтиният петрол са двете причини двигателят с вътрешно горене да победи електромотора в началото на ХХ век

РЕГЕНЕРАТИВНОТО СПИРАНЕ е ключов компонент от електрическата революция. Всички електромобили и хибриди го имат, в една или друга степен. Аudi e-tron например, които има най-ефективната регенерация от всички текущи модели, разчита на регенерацията за около 30% от своя 400-километров автономен пробег. В е-tron все още има нормален спирачен педал - но при умерено спиране компютърът всъщност активира не спирачните дискове, а спира чрез електромоторите.
При други модели, като плъг-ин хибрида Mitsubishi Outlander или Tesla Model 3, шофьорът сам регулира степента на регенерация - от мека, при която колата все пак може да се движи по инерция, до максимална, при която започва да спира в мига, в който отпуснете педала на газта.

Audi e-tron

Цели 30% от 400-километровия пробег на Audi e-tron идват благодарение на регенеративното спиране

ОЩЕ ЕДНА КРАЧКА към раздялата със средния педал е направена в новия Nissan Leaf. Електромобилът има класическа спирачка, но тя е само за спешни случаи. За останалите имате един бутон, озаглавен ePedal, който на практика превръща газта в спирачка. В момента, в който леко отпуснете педала, се задейства регенеративното спиране. Ако го освободите изцяло, се задействат и спирачните апарати. Да спираш чрез вдигане на крака от педала изглежда доста неестествено за опитните шофьори, но всъщност бързо се свиква.
А може и да не се наложи да свиквате, защото напредъкът в автономното управление вече е във фаза, в която автомобилът е способен и сам да преценява кога да спре. Mercedes например вгражда в S-класата система, която следи и пътната карта, и обстановката, и може сама да намалява скоростта, когато наближите завой или препятствие.

Nissan Leaf e-pedal

Включването на бутона "е-pedal" на практика превръща Nissan Leaf в автомобил само с един педал

ВСИЧКО ТОВА СА ЛОШИ НОВИНИ за един сектор от автомобилната индустрия, който доскоро бе сред най-доходните. Производството на накладки, дискове и други фрикционни материали се оценява на близо 14 милиарда долара годишно - но с разпространението на електрическото задвижване ще се стопи драстично. Затова и гигантите в този сектор (като Brembo, EBC, Wagner, Akebono, TRW, Bosch, Bendix и Ferodo) усилено търсят начини да разнообразят бизнеса си и да компенсират за намаляващите приходи.
Дори и спирачките да оцелеят в познатия ни вид, редовната смяна на накладки ще остане в миналото. Регенеративното спиране намалява значително износването им - до такава степен, че автомобил като e-tron например едва ли ще се нуждае от повече от един комплект в целия си експлоатационен живот. Това е факт дори при по-старите поколения на Toyota Prius с тяхната по-ниска степен на регенерация - по света има хиляди таксита Prius, навъртели по милион и повече километра с оригиналния си комплект накладки.

 

0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    каскен, що не прочетеш статията, преди да споделяш миниатюрните си мисли?
  • #8
    16 rate up comment 10 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 месец )
    Хех, поднесли рекламните партенки на вагонетките като доказани факти. Те и дизелите им бяха "чисти", ама какво се оказа на практика? Апоропо, Тойота Приус има регенераивни спирачки от далечната 1997 насам. Ето това е факт.
  • #7
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дошо отово с плоски лъжи, имал приятел, който му казал, че му казали, хора на които пък им казали ха ха ха... вместо да измисляш лъжи пиши едно писмо на любимата ти тойота защо са против ел. Колите .
  • #6
    11 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Имаш приятел? Изненадващо наистина:D
  • #5
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма да се изненадам Ауди да ползват и Магнети Марели технологии, защото новото електрическо Порше ползва техни мотори.
  • #4
    21 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Имам един приятел, който работи в дилър на ВАГ групата в София и съвсем честно ми каза, че дават маса пари за ПР по подобни издания. Неслучайно Топ Гиър наричат Ауди балон, защото маркетингът е силен, технологиите са просто нищо особено.
  • #3
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Статията е реклама на Ауди, земята е плоска, а ваксините - вредни!
  • #2
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не бе, реклама на Krieger Brougham e :D толкова ли нямаш какво да правиш с живота си
  • #1
    22 rate up comment 4 rate down comment
    Немец=клоун ( преди 1 месец )
    Най-добрата ситема е в аудито което не съществува в повече от един екземпляр всъщност разработка на Валео Франция.Ха Ха Ха