До края на февруари Volkswagen събира предложения от страните, които искат да приютят планирания бъдещ голям нов завод на концерна, съобщава "Капитал". Германският гигант потвърди преди няколко месеца, че търси локация в Югоизточна Европа, където да изнесе производството на някои модели от задъхващия се от претоварване завод в Квасини, Чехия. По тогавашни информации на Handelsblatt изборът най-вероятно щял да е между България и Турция.
Заводът на Skoda в Квасини, Чехия, е претоварен дори в момента, още преди да е поел от Eмден и производството на Passat
Според публикацията на "Капитал" обаче вариантът с Турция е отпаднал - вероятно заради икономическата обстановка в страната и минусите от факта, че тя не е член на общото европейско икономическо пространство. Така най-сериозни кандидати за новия завод, на стойност 1.4 милиарда евро, са България, Румъния и Сърбия (по информация на Automedia.bg сондажи прави и словашкото правителство).
Заради високите изисквания към локацията от вариантите за терени у нас са останали два - земите на бившия металургичен гигант "Кремиковци" край София, сега собственост на Първа инвестиционна банка, и терените в индустриалната зона на Пловдив. В потвърждение на това по терените в "Кремиковци" тече разчистване, твърди "Капитал".
София има определени предимства в логистиката и достъпа до работна ръка. Пловдив обаче би позволил да се отпусне по-голям размер държавна помощ за осъществяване на инвестицията - решаващ фактор при определянето на локациите за други големи автомобилни заводи в последните години. При всички случаи решението да се изнесе заводът на Изток е окончателно, коментира източник, близък до VW, пред Automedia.bg миналата есен. Алтернативата бе разширяване на съществуващи мощности в Словакия и Унгария, но там проблемът с работната ръка е дори по-изострен, отколкото у нас. Работниците в завода на Audi в Гьор, Унгария, в момента преговарят за трето увеличаване на заплатите за последните пет години. Средното възнаграждение в предприятието, започнало навремето на нива около 500 евро, сега е близо 1500 евро.
Може ли Кремиковци отново да стане гордостта на българската промишленост?
Голямото разместване в производствената стратегия на VW всъщност е под натиска на работническите синдикати в концерна, които са представени в Надзорния съвет. Те настояха, за да се гарантират работните места в Германия, местните заводи да се преоборудват за производство на смятаните за по-перспективни електромобили. Модели с конвенционално задвижване като Passat ще се преместят в заводите на Skoda в Квасини, а произвежданите там кросоувъри като Skoda Karoq, бъдещата Skoda Kamiq и Seat Ateca, ще се пренасочат към новото предприятие на Изток.