Едно от най-разпространените твърдения напоследък е, че дните на автомобилите с двигатели с вътрешно горене са преброени и скоро те ще бъдат изместени от електромобилите. В британската компания Camcon Automotive обаче не са на подобно мнение и разработват технология, която ще подобри бензиновите и дизеловите мотори, като ще им позволи да същестуват още дълго време.
Става дума за клапани на двигателя с цифрово управление, които работят отделно един от друга и не са свързани с колянов вал. Вместо това всеки отделен клапан има собствен разпределителен вал, управляван от електромотор. В компанията наричат тази система Intelligent Valve Technology (IVT), като твърдят, че тя ще позволи по-точно да се контролира повдигането и продължителността на отварянето на клапаните.
На теория, технологията IVT трябва да подготвя идеална смес от въздух и гориво в зависимост от режима на работа на двигателя. Например, при пълно натоварване моторът трябва да се адаптира към по-агресивна смес. В същото време, при режими, близки до хода на празни обороти, агрегатът ще икономисва гориво.
Системата винаги знае точното положение на коляновия вал, а специален датчик гарантира, че клапаните се отварят или затварят в най-подходящото положение в зависимост от това, колко е натоварен самият двигател.
„Това означава, че ние можем да дадем на двигател това, което му е необходимо при ниски, при средни или при високи обороти. Няма нужда правим каквито и да е компромиси, тъй като можем да променим времето и продължителността на повдигането на клапаните, а също така и степента на това повдигане. Програмата разполага с огромен брой варианти за всякакви случаи. Тя може да промени релефа на коляновия вал във всеки един момент. Само за един оборот може да се промени режима за празен ход с такъв за 100-процентово натоварване”, обяснява шефът на Camcon - Марк Гостик.
Компанията вече тества и настройва новата система IVT на двигатели Jaguar Ingenium. Първите резултати показват чувствително намаляване на нивата на вредни емисии C02.
Снимки: Camcon Automotive