
Първоначално моделния ред на испанската фирма произлиза изцяло от италианската фирма от Торино. Първият модел, седана Seat 1400 A, който се е появил през 1953 г. и се е произвеждал в завода Zona Franca, разположен недалеч от Барселона, не е нищо друго освен Fiat 1400.

Революция в моторизацията на Испания прави Seat 600 (точно както в Италия прави оригиналът на Fiat), чието производство започва през 1957 г. Този модел се произвежда цели 16 години, като придобива доста испански черти, а Seat 600 дори се експортира за страни като Колумбия и Финландия.

През 60-те години Seat 1400 се замества от 1500, в моделния ред през тези години влиза и по-малкия 850, a през 1968 по испанските пътища излиза и модел Seat 124. Тогава испанската фирма произвежда първият си милион автомобили.

Сътрудничеството с Fiat продължава и през 70-те и 80-те години на миналия век. Тогава се произвеждат моделите Seat 127, 128 (само с три врати), 131 и 132. Интересен експеримент е бил Seat 133, който е бил с техническите характеристики на 850, но с дължина от 3.4 метра и външен вид напомнящ Fiat 126.

За спортния потенциал на фирмата още тогава говори Seat 1200/1430 Sport. С черна маска и предни калници, това е първата версия Bocanegra, която участва в редица състезания, включително и в рали Монте Карло.
На 16 юни 1983 SEAT подписва споразумение за сътрудничество с Volkswagen. Още през следващата година се появява първата генерация на Ibizа, като дизайнът е от Джуджаро, а двигателите са създадени съвместно с Porsche. Партньорството с Fiat разбира се свършило, но неговите модели още дълго били произвеждани от испанците.

Seat Malaga (вариант на Fiat Regatta) се произвежда чак до 1991, a Marbell (вариант на Fiat Panda) бе заменен от Arosa чак през 1998! През 1991 се появява първото Toledo, като платформата на която се сглобява е била от второто поколение на Golf.

Втората генерация на Ibiza (1993) става доста популярна, на нейна база се правят по-късно и седана Cordoba и уникалното комби с две врати SX Vario и лекотоварната Incа. Също през 1993 се открива новия завод на фирмата в Марторела, недалеч от Барселона.

В края на миналия век започва маркетинговата офанзива за профилиране на пазара на Seat като спортно насочена марка. За съжаление въпреки добрите версии FR и Cupra при някои модели, Seat не успява да изгради имидж на спортен производител.

Нещата се влошиха с появата на четирите модела Leon II/Altea/Altea XL/Toledo III, които не само имат една и съща техника, но и си приличат максимално. Това донесе доста загуби на фирмата.
Днес Toledo вече не се изработва, а Leon се профилира в състезателен модел. Спасението идва отново от Ibizа, чието трето поколение идва през пролетта на 2008. Преди месец се появи и стилната комби версия ST на този модел.

За бъдещето на марката говори дизайнерската студия показана тази година в Женева, наречена IBE. Очаква се на нейна база скоро да видим третото поколение на Leon. Историята на Seat продължава.
Досега испанската фирма е произвела над 16 милиона автомобили. Като част от групата Volkswagen фирмата ще продължи да търси точното си място на пазара, но е сигурно, че ще остане сред големите световни производители.


20