IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

SEAT стана на 60 години

SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.) е била основана преди 60 години, на 9 май 1950.

SEAT стана на  60 години
Първоначално мажоритарен собственик на фирмата е испанският Instituto Nacional de Industria, а заедно с него собствеността на фирмата се поделя и от седем местни банки и италианския Fiat, който притежава 7% от акциите на новосъздадения SEAT. 



Първоначално моделния ред на испанската фирма произлиза изцяло от италианската фирма от Торино. Първият модел, седана Seat 1400 A, който се е появил през 1953 г. и се е произвеждал в завода Zona Franca, разположен недалеч от Барселона, не е нищо друго освен Fiat 1400. 



Революция в моторизацията на Испания прави Seat 600 (точно както в Италия прави оригиналът на Fiat), чието производство започва през 1957 г. Този модел се произвежда цели 16 години, като придобива доста испански черти, а Seat 600 дори се експортира за страни като Колумбия и Финландия. 



През 60-те години Seat 1400 се замества от 1500, в моделния ред през тези години влиза и по-малкия 850, a през 1968 по испанските пътища излиза и модел Seat 124. Тогава испанската фирма произвежда първият си милион автомобили. 



Сътрудничеството с Fiat продължава и през 70-те и 80-те години на миналия век. Тогава се произвеждат моделите Seat 127, 128 (само с три врати), 131 и 132. Интересен експеримент е бил Seat 133, който е бил с техническите характеристики на 850, но с дължина от 3.4 метра и външен вид напомнящ Fiat 126. 



За спортния потенциал на фирмата още тогава говори Seat 1200/1430 Sport. С черна маска и предни калници, това е първата версия Bocanegra, която участва в редица състезания, включително и в рали Монте Карло. 

На 16 юни 1983 SEAT подписва споразумение за сътрудничество с Volkswagen. Още през следващата година се появява първата генерация на Ibizа, като дизайнът е от Джуджаро, а двигателите са създадени съвместно с Porsche. Партньорството с Fiat разбира се свършило, но неговите модели още дълго били произвеждани от испанците. 



Seat Malaga (вариант на Fiat Regatta) се произвежда чак до 1991, a Marbell (вариант на Fiat Panda) бе заменен от Arosa чак през 1998! През 1991 се появява първото Toledo, като платформата на която се сглобява е била от второто поколение на Golf. 



Втората генерация на Ibiza (1993) става доста популярна, на нейна база се правят по-късно и седана Cordoba и уникалното комби с две врати SX Vario и лекотоварната Incа. Също през 1993 се открива новия завод на фирмата в Марторела, недалеч от Барселона. 




В края на миналия век започва маркетинговата офанзива за профилиране на пазара на Seat като спортно насочена марка. За съжаление въпреки добрите версии FR и Cupra при някои модели, Seat не успява да изгради имидж на спортен производител. 



Нещата се влошиха с появата на четирите модела Leon II/Altea/Altea XL/Toledo III, които не само имат една и съща техника, но и си приличат максимално. Това донесе доста загуби на фирмата. 

Днес Toledo вече не се изработва, а Leon се профилира в състезателен модел. Спасението идва отново от Ibizа, чието трето поколение идва през пролетта на 2008. Преди месец се появи и стилната комби версия ST на този модел. 



За бъдещето на марката говори дизайнерската студия показана тази година в Женева, наречена IBE. Очаква се на нейна база скоро да видим третото поколение на Leon. Историята на Seat продължава. 

Досега испанската фирма е произвела над 16 милиона автомобили. Като част от групата Volkswagen фирмата ще продължи да търси точното си място на пазара, но е сигурно, че ще остане сред големите световни производители.
0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 15 години )
    Е, хубаво поне, че го оправихте и вече си е Джуджаро ;)
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    kkk ( преди 15 години )
    изключение прави Altea и Exeo
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Mercedes W116 ( преди 15 години )
    1.Кордоба Варио НЕ Е с две врати.2.През 2008г. излезе ЧЕТВЪРТОТО поколение на Ибиса.Проверявайте си информацията,защото е смешно сайт с претенции като вашия,да прави такива грешки.
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    autoaddict ( преди 15 години )
    Не са лоши СЕАТ. Харесват ми като цяло.АМ, една лека корекция - Marbella се пише(бг.-Марбея). Моделните имена на леките им автомобили, всъщност са имена на населени места. :)
  • #7
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    "Още през следващата година се появява първата генерация на Ibizа, като дизайна е от Гюгаро, а двигателите били създадени съвместно с Porsche."Този Гюгаро да не е роднина на Гагарин?
  • #6
    10 rate up comment 1 rate down comment
    xaxa ( преди 15 години )
    Кво се очаква от един 18 годишен пубер ,който превежда с гоогъл транслейт за да вдигне новините в сайта.чудя се кой я чете тая аутомедия,чудя се и аз що влизам,сигурно щото е пълно с глупости и ***
  • #5
    5 rate up comment 7 rate down comment
    abvgd123 ( преди 15 години )
    Ей не знаех, че и тази марка има сериозна история за гърба си. И на мен са ми малко безлични, но това е лично мнение.
  • #4
    22 rate up comment 2 rate down comment
    ( преди 15 години )
    Дизайнът бил от "Гюгаро"!!! Аутомедия, ТРАГИЧНИ СТЕ!!! Не знаете името на един от най-големите автомобилни дизайнери, който при това е идвал в България. Авторът на Голф 1, Рено 19 и 21, много модели на Фиат и Сеат, модели на Ферари, Алфа 159 и мноого други. Giorgetto Giugiaro. На български - Джуджаро!
  • #3
    20 rate up comment 8 rate down comment
    Цако ( преди 15 години )
    60 години история и 16 милиона автомобили - супер смешни? Май смешникът си ти
  • #2
    18 rate up comment 3 rate down comment
    xaxa ( преди 15 години )
    VW се опитват да направят от Сеат спортна марка ,защото Фиат им отказа да продаде Алфа Ромео