IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Борба за надмощие в Renault-Nissan след отстраняването на Гон

Може ли да се стигне до разпадането на един от най-успешните съюзи в автомобилната индустрия

Борба за надмощие в Renault-Nissan след отстраняването на Гон

Отстраняването на Карлос Гон от ръководните позиции в Nissan доведе до сериозна битка за надмощие в алианса с Renault, както и до напрежение в отношенията между двете компании. Заради това през седмицата ръководители на двата производителя, заедно с представители на третия партньор в групата – Mitsubishi, ще се срещнат в Амстердам, където ще търсят варианти за бъдещето.

Борба за надмощие в Renault-Nissan след отстраняването на Гон

Двата водещи производителя в алианса – Renault и Nissan, вече обявиха, че ще запазят партньорството си, но японците започнаха да правят опити за измъкване от контрола на французите. Главният изпълнителен директор на Nissan – Хирото Саискава, вече обяви, че иска да сложи край на контрола на Renault върху компанията, като за целта французите трябва да продаде част от контролния пакет акции на японската фирма, които притежава.

На свой ред от Renault обаче са категорични, че ще продължат да спазват условията на споразумението за учередяване на алианса от 2002 г. и ще назначат четвърти свой представител в Борда на директорите на Nissan. В момента в него има трима представители на Nissan, в това число и Гон, който може да бъде отстранен едва след заседанието на Борда на директорите.

Намеренията на Renault бяха посрещнати на нож от японците, които настояват точно за обратното – бройката да бъде намалена до двама, което и ще стане след освобождаването на Гон. Нещо повече – от Nissan дори искат да преговарят и за по-малко присъствие на френски представители (един или дори нито един) в управата на компанията.

Борба за надмощие в Renault-Nissan след отстраняването на Гон

В момента Renault държи 43% от Nissan, като има право на глас при взимането на решенията, докато японците разполагат само с 15% от акциите на френската фирма и нямат право на глас. Борбата за независимост, поведена от Саикава, обаче получава и подкрепа на голям брой инвеститори, които също настояват за намаляване на влиянието на Renault.

„Връзката между Nissan и Renault трябва да бъде ребалансирана – коментира Арнд Елингхорст, чиято компанията Evercore е един от големите инвеститори в Nissan. – Настояваме Renault да продаде поне 25% от акциите си в Nissan, а с получените средства да изкупи обратно своят пакет.”

До момента и трите основни производителя в алианса твърдят, че въплеки арестуването и отстраняването на Гон бизнес-операциите и продължават нормално. Явно обаче това не е точно така, защото от Nissan обявиха, че отлагат официалното представяне на нова високопроизводителна версия на електромобила Leaf, което трябваше да се състои на 28 ноември на две места – в Йокохама (Япония) и Амстердам (Холандия). Причини за отлагането не бяха съобщени, няма и официална нова дата за събитието.

Снимки: Интернет

Тагове: nissan renault
0 от 500
  • #3
    7 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Помощите бяха да възстановят Германия и Япония от щетите. Това беше преди половин век а сега Германия и Япония са далеч пред Франция - победителката във ВСВ. Франсетата всъщност бяха прегазени от немците и реално не е ясно какво да победили но все пак лапнаха от баницата на победителите. И пак са назад от победените OMG!
  • #2
    14 rate up comment 17 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    Бас държа че без тоя съюз Нисан ще фалират до няколко години за Мицубиши е ясно.Те са аут по-скоро та те доскоро бяха във фалит.Японците да не забравят че единствената причина да са силна икономика са подаянията от САЩ след ВСВ поради стратегическото си зщразположение и военноморската американска база с която Сащ притискат Русия и Китай!
  • #1
    9 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Съюз имаме тогава, когато 2 или повече фирми следват предварително договорени правила и споделят едни принципи за минимизиране на разходите и увеличаване на печалбата.В случая съюз нямаме, а имаме една паразитна компания, която се крепи на технологиите и производството на друга, както и на държавна подкрепа. В същото време паразита въпреки лошото си положение, но с подкрепа на държавата иска да придобие златната кокошка на която всъщност се крепи. Това е всичко друго, но не и съюз!!!