fallback

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения. Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCKАлбания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас. В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаляНовите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа. България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата. До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изтокДори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава". Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.  

Тагове:
fallback
  • #10
    Анонимен ( преди 5 години )
    В Албания направиха магистрала и вдигнаха цените безбожно, никой не я ползва. Няма как да я изплатят.Сега налагат забрана за до 10 години на кола.По-малко хора ще си позволяват собствен превоз.И каква става тя? Ще карат само богатите, а другите да не им се пречкат.Не е чудно защо иска да се въведе и у нас.
  • #9
    gwegwe ( преди 5 години )
    Тука глупендърите скачат на протест, че искат да вдигнат ГО-то на по-старите коли, както е в цял свят.ББ и правителството им е виновно, че са необразовани и непредприемчиви. Лош материал.ПП. Никой не е отговорен за стандарта ти на живот освен САМИЯ ТИ!
  • #8
    да да ( преди 5 години )
    а тук *** искат да се вдигат заплатите - отгоре на кое ?че много работите, много произвеждате ? на кое отгоре бе?работите , като за 5 лева на ден искате да ви плащат 50 лв - как да стане ?????????молете се бай тошо да се дигне от гроба и с декрете да вдигне заплатите, а ???ама господ *** не ги чува и вижда - щото са *** и орепки !
  • #7
    да да ( преди 5 години )
    Албания е много по напред от нас, сърбите, румънците, и прочие!просто ние си мислиш че те още са като при комунистите , НО НЕ !албанците се занимават основно с контрябанда на оръжие, наркотици проституция и прочие !техните мафии владеят не само ЕС , дори руските разветки се съобразяват с тея!отделно ВСИЧКИ резнаци наливат яко пари в тях щото са в европа и са трамплин за инвазия на религиятата им много са напред шиптърите във всяко отношение !
  • #6
    Loco ( преди 5 години )
    Средната класа у нас се състои от програмистите, които са асоциални и се вълнуват повече дали ще легализират марихуаната, и онези на държавна хранилка, които също не са от протестиращите, по обясними причини. Истината е, че вносът на тоталщети е най-доходната престъпна дейност в България и никой не смее да я пипне
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    Когато средната класа почне да прави протести, а не тези които взимат 300лв заплата, тогава ще се оправи тази държава.
  • #4
    Анонимен ( преди 5 години )
    *** ни е народа, това е. Дигнаха данъка на старите *** с 6 лева и те тръгнаха да свалят правителството. Ами как да се очаква да забранят вноса на стари коли тогава?
  • #3
    Ивит ( преди 5 години )
    Коментарът на none е превъзходен.
  • #2
    ганьо ( преди 5 години )
    *** народ.Просто управление.*** живот.Просто бъдеще.
  • #1
    none ( преди 5 години )
    Както се казва дори Албанците ще ни изпреварят. Вносът на трошки като цяло има не само екологичен ефект. Гордите собственици на МЛ-и на цената на нова Дачия отделят цялото си свободно време да се занимават с ремонти на любимия автомобил или да издирват части за него или да висят при някой квартален майстор за поредният ремонт. Тези хора определено не си дават сметка че това е загубено време в технологии които след малко повече от 10 години няма да се използват в Европа.
fallback
Последни