fallback

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения. Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCKАлбания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас. В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаляНовите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа. България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата. До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изтокДори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава". Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.  

Тагове:
fallback
  • #20
    Анонимен ( преди 5 години )
    незнам тази бананова държава с кого ще се сравнява скоро време може би сама със себе си северозападна врачанския балкан срещу югоизточна странджа
  • #19
    Анонимен ( преди 5 години )
    животът и здравето са над всичко !!старите и неподдържани коли са убийци !като не можеш да поддържаш колата в състояние, което не е опасно за околните - просто ще ти е невъзможно да притежаваш такава - елементарно е дори за комунист!
  • #18
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ето един типичен пример за бесен дилър на нови автомобили! Набил се сам.Вземал човека маса кредити и като не може да ги посаси, ще коли и беси. Затвори ще строи за сънародниците си.Колата е услуга, която се полага по конституция на всички. А да не говорим, че катастрофите са от превишена скорост.
  • #17
    Анонимен ( преди 5 години )
    забрана за внос на коли над 5 години трябва да има НЕ 10 !!!жесток данък за коли не отговарящи на еко -нормите !затвор за собственици на пунктове за ГТП , които пускат негодни голи и прегледите , като цяло да за жестоки !!!аман от убийски на пътя, каращи абсолтни *** - без гуми, без спирачки, без застраховки......колата е ЛУКС - ще се плаща скъпонабий си го в канчето *** !
  • #16
    Анонимен ( преди 5 години )
    Колата била луксозна стока?Трябвало да се примирявам?Имало обществен транспорт?Абе ти да не си някой политик или си имаш откленения? Имаш ли представа колко хора пътуват по 50-60км на ден за да са на работа, бе? Я си пий каквото ти е по рецепта и не се прави на някакъв дето не си.
  • #15
    До Анонимен ( преди 5 години )
    Не дилърите са ти виновни, и не са те алчни. Ти трябва да се примириш, че без кола няма да умреш. Има обществен транспорт. Колата е луксозна стока. Не може всеки в България да кара абсолютни баракуди, които са снаждани от няколко коли, на по 350хил км и не отговарят на никакви екостандартни, за да пълним гушите на алчните, безскрупулни измамници, наречени автоджамбази. Накарай малко съвестта ти да се събуди...!
  • #14
    Пешо ( преди 5 години )
    В Албания автомобилите били 535 000, пък в България близо 4млн., да но населението на Албания е 3,1 млн, а на България малко под 7...
  • #13
    Man ( преди 5 години )
    Абсолютно трябва да се въведе забрана за внос на коли над 10 години! До кога здравето ще на заден план и не ми излизайте с номера, че хората нямат пари, защото това, което всъщност нямат е АКЪЛ! Да, обидно е, но е ФАКТ, че 2/3 от сънародниците ми имат силно ограничен интелект.
  • #12
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дилърите на нови амвомобили и местните представителства се активираха.Толкова много да мразиш собствения си народ и така да се преструваш на загрижен, а реалната ти цел да си напълниш кесията.Всички да вземем по 40 000 лева кредит за кола, това е вашата мечта.
  • #11
    Лудория ( преди 5 години )
    Коментирате Албания, ама само защото били приели някаква наредба. Добре де, ами ако аз съм албанец и искам да си внеса Ферари F40 догодина, което е на повече от 10 години, какво става? Навярно няма да мога ли?! Автомобилите, които използваме, храната, която ядем, са следствие, а не причината за него. И баща ми иска да кара нова кола, ама с пенсия 300 лв. каквото може, това ще си купи. Ако му беше 2000 лв. щеше да си купи такава от магазина.
fallback
Последни