fallback

Дори Албания забрани вноса на трошки

България май ще остане единствената страна в региона без ограничения за употребяваните коли

Албанското правителство взе решение да забрани вноса на автомобили на възраст над 10 години още от 1 януари 2019, съобщава в. "Koha Jone". Мярката е с цел да се ограничи замърсяването на въздуха в градовете. Старите автомобили, внесени преди 1 януари, ще могат да бъдат регистрирани най-късно до края на март. Така България е на път да остане единствената държава на Балканите, в която вносът на употребявани автомобили не подлежи на никакви ограничения. Дори и велоалеите в Тирана изглеждат някак по-различно от софийските. Снимка SHUTTERSTOCKАлбания започна да затяга екологичния контрол върху автомобилите още през 2016. След акции на властите много собственици бяха принудени повторно да монтират свалени преди това катализатори. С последните промени на практика се разрешава само вносът на машини, отговарящи на стандарт Евро 5 или Евро 6. За момента само около 3% от автомобилите в страната ги покриват, а Албания има една от най-високите възрасти на автопарка в Европа - 20 години. Същата е и средната възраст на колите в България, но двете страни се различават значително по броя им - около 535 000 регистрирани автомобила в Албания срещу над 4 милиона у нас. В миналото над 90% от автопарка на Албания се падаше на старите Mercedes-и, но в последните години делът им понамаляНовите мерки са свързани и с рестрикциите, въведени в Германия и други западноевропейски държави за дизелови двигатели със сертификат Евро 4 или по-нисък. Опасенията са, че тези рязко обезценили се коли се насочват най-вече към Източна Европа. България е единствената страна в региона, ако не броим Косово, която няма ограничителен режим за вноса на стари автомобили. Единственото препятствие е дължимата екотакса, но тя е пренебрежимо ниска (310 лева за автомобили над 10 години). Румъния дълги години контролираше вноса с подобна екотакса, но в съвсем друг размер - от порядъка на 1000 - 1500 евро според мощността на автомобила. Преди две години румънското правителство я отмени като част от по-мащабна акция за намаляване на данъчното облагане. Само за година след това обаче вносът на трошки почти се утрои и сега се подготвя връщането на таксата. До две години автомобили като този ще бъдат забранени в над 40 големи градове в Западна Европа. Естественият им път след това води на изтокДори Сърбия не позволява вноса на автомобили под Евро 3 (тоест произведени преди 2001 година). Екологичното министерство в Белград неотдавна внесе предложение летвата да се вдигне още по-високо. До средата на миналото десетилетие сръбското правителство изобщо не позволяваше вноса на употребявани коли, за да стимулира собственото си производство в завода на "Застава". Българските власти започнаха да вземат мерки за ограничаване на замърсяването с приетите преди седмица промени в Закона за местните данъци и такси, които за пръв път въвеждат надценка в данъка според екологичната категория на автомобила. Засега обаче предвидените ставки са нищожни и в повечето случаи ще увеличат данъка за старите коли със суми от порядъка на 10 до 40 лева.  

Тагове:
fallback
  • #30
    и ... ( преди 5 години )
    *** ***-прецедент, даващ вето за трошките! йок избирателите на бсп-то дън скочат!!!
  • #29
    пази боже ( преди 5 години )
    това не е огромния проблем за нормалните хора по света колата е средство за придвижване и и вършене на работа - и грам не робуват на марки и прочиекупуват каквото им харесва, карат го докато е в гаранция и хайде следващата нова кола !А *** - колата е светая светих - безценното на Ам-гъл- за него ляга и умира, ако не може да си го паркра под терасата сън не го лови, ако може да си го паркира насред хола - ще е най щастлив, нищо , че е със стари гуми 2 употреба и кара с крадена нафта ...
  • #28
    Анонимен ( преди 5 години )
    То остава на *** да му забраниш да внася 10 годишни премиуми и то какв а радоста в живота му оастава?Ще трябва да се излага я с 5 годишен Фиат, а с Рено.А комшията ще е извадил късмет 2 години по-рано да се е уредил с 12 годишно БМВ и да го гледа отвисоко.Е то това е направо непоносимо!
  • #27
    Анонимен ( преди 5 години )
    Колите били убийци и опасни за здравето. Вие добре ли сте? Защо големите замърсявания ги отчитаме само през зимата? Та лятото колите работят с климатици, даже горят повече. Вижте си фабриките, тецовете и кюмюрените печки вкъщи и тогава говорете! Колите са последният проблем.
  • #26
    Анонимен ( преди 5 години )
    в днешно време за да си беден в България може да има само 2 истински причини 1.тежка инвалидност2 много тежък мързелсамо ,че *** предпочита да седи и да мрънка по целя ден вместо да се хване и да работи здраво !ако иде на запад - където си мисли , че всичко е мед и масло за да живее на половина толкова добре, като тук без да работи, трябва да се хване на поне 2 работи ........ама нейсе тук е най -злепри бай тошо как хубаво беше....
  • #25
    Анонимен ( преди 5 години )
    Какъв автобус сънувате - това да не е София. Я вижте по селата какво е. Даже в малките градове с 20+ хиляди жители - НЯМА автобуси, ама никакви - или такси, или собствена кола или на велосипед. Други опции няма
  • #24
    Президента Генерадев ( преди 5 години )
    Бедността не е порок. Ще внасяме каквото евтинко има. Албанците са по-богати от нас.Веднага налагам вето на закон, който вдига данъка на москвич с 5 лв и данкъка на нова кола с 50.
  • #23
    Анонимен ( преди 5 години )
    На мозъка, според когото колата е услуга, полагаща се по конституция: като казваш уверено няква глупост, тя си остава глупост. Колата е луксозна стока, за която се плаща. Колкото повече замърсява и застрашава другите, толкова повече ще плащаш. Или ще ходиш с автобуса, тъкмо ще ти остане време да прочетеш конституцията
  • #22
    д-р Исня ( преди 5 години )
    Това на снимките Албания ли е? Вече не мога да кажа, че България прилича на Албания! То май само в Африка останаха няколко държави, с които можем да се съревноваваме.
  • #21
    99 ( преди 5 години )
    Значи аз предпочитам да ползвам градски транспорт при всяка възможност, но през моя софийски квартал ОК транспорта е претъпкан, спирките са далеч от кварталните улици, а ако падне 1см сняг или дъжд трамвайте спират. Е как да оставя колата, с какво да стигна до центъра на работа? Аз си знам, има ли лошо метереологично време, транспорта не работа и тогава директно тръгвам с колата. Оправете транспорта и веднага оставям колата. И не казвайте не може - във Велико Търново как може?
fallback
Последни