IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

6 трилиона долара ще струват електромобилите на човечеството

Цената ще се плати не от собствениците им, а от всички, предупреждава Goldman Sachs

6 трилиона долара ще струват електромобилите на човечеството

Налагането на електромобилите ще струва на света около 7.5% от брутния му продукт, или приблизително 6 трилиона щатски долара, изчисляват анализатори на инвестиционната банка Goldman Sachs. При това в тази умопомрачителна сума не са включени разходите по самото им производство и по разработването на батериите.

6 трилиона долара ще струват електромобилите на човечеството
Най-продаваният електромобил в света тази година по данни на JATO е китайският BAIC AC - още едно доказателство колко зависим остава този сектор от държавната политика

На практика споменатите 6 трилиона са необходими, за да се коригират днешните несъвършенства на електрическите коли, свързани най-вече с цената и с бавното им зареждане, и да се изгради достатъчно широка инфраструктура, така че те да са напълно конкуренти на двигателите с вътрешно горене.

"Ако се питате кой ще плати тази цена, най-вероятно сте го виждали в огледалото", отбелязва по този повод американският журналист Мат Поски. И досега, и занапред по-голямата част от инвестициите за налагане на електромобили идват от правителствени програми и данъчни облекчения - тоест от джоба на данъкоплатеца. Но това далеч не е устойчив бизнес модел, предупреждават анализаторите на Goldman Sachs.

6 трилиона долара ще струват електромобилите на човечеството
Nissan Leaf е вторият най-продаван електрически модел в света

Има достатъчно примери какво се случва, когато тази държавна подкрепа се оттегли. Дания и Хонконг например оттеглиха субсидиите за електромобили, разчитайки, че вече са дали нужния начален тласък на пазара. Това доведе до незабавно сгромолясване на продажбите.

Има и друг проблем, отбелязва Поски: производителите на електромобили страдат от хроничен недостиг на суровини и компоненти. Технологичният напредък също върви по-бавно от очакваното: днешните електрически коли са по-добри от онези отпреди 5 години, но не са толкова добри, колкото се предвиждаше, и не са станали забележимо по-евтини. И причината производителите да ги налагат само на избрани пазари е не в съмненията им дали ще се продават другаде, а в простия факт, че не са в състояние да произвеждат повече.

6 трилиона долара ще струват електромобилите на човечеството
Забавянето на Tesla с Model 3 e още един пример за затрудненията, които имат производителите на електромобили

Това не означава, че електромобилите са обречени, отбелязва Поски. Просто пътят пред тях ще е по-дълъг и труден, отколкото се опитват да ни убедят маркетинговите отдели, и още доста години те ще се нуждаят от държавното рамо, за да вървят напред.
 

0 от 500
  • #9
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Зелен ( преди 9 месеца )
    6 трилиона е смешно малко. Това би било само първоначалната инвестиция + 2-3 трилиона годишно. Такива пари човечеството не изработва. Извод: при спиране на ДВГ-то автомобилът ще стане още по-голям лукс. Тези 2.50 за литър ще си ги спомняте с умиление. В момента средна заплата = 10000 км с автомобил, в идиличното зелено бъдеще ще е най-много 1000 км.
  • #8
    14 rate up comment 8 rate down comment
    Стефан ( преди 9 месеца )
    Сега света се управлява от петролни магнати, те са причината за бавното развитие... и плащат на разни "учени" за такива статии. Аз ползвам редовно Спарк в София - да мрат старите дизели в това число и този пред къщи :)
  • #7
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    държат ВСИЧКИ да шмъркаме изгорели газове щото са забъркани я с крадена нафта, я с ментаци авточасти, я с продажба на рециклирани масла като нови и т.н.
  • #6
    16 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Колко ТЕЦ-ове на веглища има в центъра на града или по кварталитв? Някой да е виждал? Дори и всичкия ток да идва от въглища предимството на електромобилите е, че замърсяването не е в градовете, където хората дишат в по-голямата част от времето си! Има доста хора които не могат да го проумеят това и си държат да шмъркат изгорели газове и това е...
  • #5
    15 rate up comment 4 rate down comment
    младен ( преди 9 месеца )
    Де е тинтирито??? Той е специалист, ще ни обясни.
  • #4
    20 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Готов съм да платя, за да дишам аз и семейството ми чист въздух.
  • #3
    20 rate up comment 4 rate down comment
    Неминона ( преди 9 месеца )
    До Анонимен Сега тези 3000 тозки за зареждане ги направи поне 20 хиляди, защото зареждането на електромобил отнема повече време. Добави и нови мощности - поне 2 ядрени реактора.
  • #2
    18 rate up comment 18 rate down comment
    Скрунджо ( преди 9 месеца )
    А как ще се отрази на планетата ни производство на такова количество батерии? Също - новите източници на ток са предимно ТЕЦ-ове на въглища. При зареждане на електромобил в ТЕЦ-а се отделя повече СО2 на км, от колкото при каране на автомобил с ДВГ. Първоначална инвестиция от 6 трилиона ще направим някак, но с поддръжката на цялата инфраструктура - съмнявам се. Тренирайте каране на велосипед, ходене пеш и свиквайте с обществения транспорт от сега.
  • #1
    34 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 месеца )
    Аре сега кажете колко е платило човечеството по днешни цени за разработване, добив, транспорт и преработка на петрол. Да се успокоим че има и по-големи цифри. Естествено че ще струва маса пари - само в един средноголям по световните разбирания град като София има 450 бензиностанции със средно 6-8 колонки. Тоест теоретично в същата тази София трябва да има 3000 точки за зареждане. Колко струват 3000 точки не знам ама все ми се струва че са няма да са по пет лева бройката