Налагането на електромобилите ще струва на света около 7.5% от брутния му продукт, или приблизително 6 трилиона щатски долара, изчисляват анализатори на инвестиционната банка Goldman Sachs. При това в тази умопомрачителна сума не са включени разходите по самото им производство и по разработването на батериите.
Най-продаваният електромобил в света тази година по данни на JATO е китайският BAIC AC - още едно доказателство колко зависим остава този сектор от държавната политика
На практика споменатите 6 трилиона са необходими, за да се коригират днешните несъвършенства на електрическите коли, свързани най-вече с цената и с бавното им зареждане, и да се изгради достатъчно широка инфраструктура, така че те да са напълно конкуренти на двигателите с вътрешно горене.
"Ако се питате кой ще плати тази цена, най-вероятно сте го виждали в огледалото", отбелязва по този повод американският журналист Мат Поски. И досега, и занапред по-голямата част от инвестициите за налагане на електромобили идват от правителствени програми и данъчни облекчения - тоест от джоба на данъкоплатеца. Но това далеч не е устойчив бизнес модел, предупреждават анализаторите на Goldman Sachs.
Nissan Leaf е вторият най-продаван електрически модел в света
Има достатъчно примери какво се случва, когато тази държавна подкрепа се оттегли. Дания и Хонконг например оттеглиха субсидиите за електромобили, разчитайки, че вече са дали нужния начален тласък на пазара. Това доведе до незабавно сгромолясване на продажбите.
Има и друг проблем, отбелязва Поски: производителите на електромобили страдат от хроничен недостиг на суровини и компоненти. Технологичният напредък също върви по-бавно от очакваното: днешните електрически коли са по-добри от онези отпреди 5 години, но не са толкова добри, колкото се предвиждаше, и не са станали забележимо по-евтини. И причината производителите да ги налагат само на избрани пазари е не в съмненията им дали ще се продават другаде, а в простия факт, че не са в състояние да произвеждат повече.
Забавянето на Tesla с Model 3 e още един пример за затрудненията, които имат производителите на електромобили
Това не означава, че електромобилите са обречени, отбелязва Поски. Просто пътят пред тях ще е по-дълъг и труден, отколкото се опитват да ни убедят маркетинговите отдели, и още доста години те ще се нуждаят от държавното рамо, за да вървят напред.