IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Депутатите гласуваха промените в данък МПС

Групата на най-масовите и замърсяващи автомобили ще е с нищожно или дори нулево увеличение на таксите

Депутатите гласуваха промените в данък МПС

С 95 гласа "за" и само 3 "против" парламентът прие на първо четене измененията в Закона за местните данъци и такси, с които от догодина се променя данък МПС. Както предвиждаше проектът на финансовото министерство, за пръв път се въвежда екологичен коефициент, по който ще се умножава дължимият данък. По този начин най-старите автомобили ще плащат повече данък за 2019, а най-новите - по-малко.

Депутатите решиха как се увеличава данъкът на автомобилите

"Стъпката е доста умерена", коментира председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова. "Не повече от 20-30% ще е ръстът на данъка на по-старите автомобили, които и по принцип са с по-нисък данък. Това няма да е голяма сума, която да утежни хората. Но като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух и да продължаваме да даваме повече пари за здраве заради това".

Що се отнася до екологичния ефект, стъпката е не умерена, а направо нищожна, както разясни Automedia.bg. Увеличението е в размер 30% само за най-старите автомобили с екологичен сертификат Евро 1 (тоест произведени до 1995 година). При това 30% е максималният размер, допустим от закона, а общините сами ще преценят дали да не приложат по-малка ставка (досегашната практика показва, че почти всички общини се придържат към ставки по-близо до позволения минимум, отколкото до максимума).

За автомобили с Евро 2 (до 1999 година) екологичната "надценка" е между 10 и 20%. За Евро 3 (до 2004 година) - от 0 до 10%. Тоест за огромното мнозинство автомобили по пътищата, които са на възраст между 10 и 20 години, промяната в данъка ще минимална или дори няма да има промяна.

ЕВРОСТАНДАРТИТЕ:
Euro 1    въведен 1992
Euro 2    въведен 1996
Euro 3    въведен 2000
Euro 4    въведен 2005
Еuro 5    въведен 2009
Euro 6    въведен 2014

* Някои автомобили може да покриват и следващ стандарт, въведен по-късно от датата им на производство. Примерно има модели от 2012, които вече покриват Евро 6.

Самото използване на евростандартите е твърде елементарен и несправедлив подход. В мнозинството държави в ЕС при изчисляване на данъка се използват емисиите на конкретния автомобил според модела и задвижването му, защото малолитражен Seat и Mercedes с 4-литров мотор могат да покриват един и същи стандарт, но емисиите им далеч не са еднакви.

 

0 от 500
  • #14
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    За ква повече мощност говорим - вече 1 литров двигател вади от 115 коня нагоре - това не е обновявано от памтивека под 100 коня само градска бълха може да вземеш! А с тия 4-500 лева които ще ти измъкнат за 5-6 години нова кола с евро 6 не можеш да вземеш - но при над 2 милиона засегнати мръсната паплач ще сваля по 100 милиона на година ГОРНИК - вие ДРУГАРИ сте идиoти!
  • #13
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Копие от друг сайт ( преди 11 месеца )
    Е как? На моя 20 гдиошен траасялник с нвъобеармазита мщноост от 60 кс за манилата гиодна е птлаен дъанк от 14 лвеа. За тази годниа ме увмедиоха, че няамло как да плозвам остъктпа, пенжое дчътнание ршеили, че каатлизаторът го няма. Върпеки, че коалта е маилна два птъи на пгреелд в КАТ, кеътдо розапалагт с киоемсчска тноелгохия за очтианте на излоегитре гозаве (Фъндоъква им я купи за 70 хил лв) и нито сярпха каотла от дивинеже, нито отбляехзаа, че не огтвоаря на еко норитме на завода пиорзводеитл.
  • #12
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Това със различните данъци за нови и стари коли си е пълна пародия. Ок, новите коли замърсяват все по-малко, но някой отчита ли енергията, ресурса и вредните емисии при създаването на нова кола? Май не! Значи в при автомобилните компании е заложено да увеличават продажбите всяка година, апък псевдо еколози се опитват да ни убедят, че с новите коли (елекрички, хибриди, и тем подобни) ще се се намалее замърсяването. Да бе да....
  • #11
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Loco ( преди 11 месеца )
    За нов автомобил 200 коня, за който пита колегата, данъкът ще е към 350-400 лева, макар че зависи от общината. Алексей, от догодина данъкът за 115 коня ще падне почти наполовина, до към 160 лева. И да, нормално е който иска повече мощност, да си плаща повече, стига мрънкали
  • #10
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    за по-чист въздух другия път! Това с нищо не променя картинката, нито пък ще намали дела на битовото отопление и мвъсните улици които създават по-голям процент от праховите частици - щуротии за баламурници И ДРАНЕ! Ако имах малко властчица бих ги изпоизбесил тия... ама затва и никой не ми дава
  • #9
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Джоди Сливенски ( преди 11 месеца )
    Най накрая нищо не разбрах ако реша да си купя електромобил какво ще получа от Държавата на Българите!?? Дотогава ще си карам Ладата на 40 години! Вече не съм сигурен дали съм българин! България ако е европейска страна аз съм ***!
  • #8
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Труден въпрос ( преди 11 месеца )
    Нов електромобил с 200 коня, колко данък ще плаща? Пример Опел Амперар тук конете не са за "да върви много", а за да рекуперира(въдстановява) много.
  • #7
    20 rate up comment 10 rate down comment
    Алексей ( преди 11 месеца )
    Peugeot 301 1.2 бензин 82 коня евро 6, нова е с данък 35 лева, ако беше 1.6 115 коня щеше данъка да е 300 лева. Въпроса е че по-слабата вържи чудесна работа, по-бързо набира до 110 км/ч, по-икономична е, но за повечето хора колата трябва да е мощен болид. Алчност и жажда за все повече и повече. Всеки реве, че над 100 коня е висок данъка, ами хора има много коли и под 100 коня, какво друго да кажа.
  • #6
    28 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Ще стане така, че дъртите 20-годишни кошове на газ без Евро 3 ще се сменят с дърти 15-годишни дизели "ноффнос" с Евро 4, но пък за сметка на това V6 3000 кубика.
  • #5
    12 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    данъка за старите и не екологични коли трябваше да скочи с три хиляди процента не с 30!!!! на новите 5%