Светът превъртя около цялата тази свързаност, казва главният дизайнер на Land Rover пред КОЛЕЛА
Преди 15 години Land Rover бе почти бутикова компания, с едва около 160 000 продажби годишно. През миналата година британската марка пласира почти половин милион автомобила и вече сериозно поглежда към голямата германска тройка в премиум сегмента. До голяма степен заслугата за това преобразяване е на този човек: главния дизайнер на компанията Джери Макгавърн. Последното признание за него дойде тази пролет, когато Range Rover Velar бе избран за световен дизайн на годината. КОЛЕЛА разговаря с Макгавърн по време на автомобилния салон в Женева.
Обичате да казвате, че дизайнът е нещото, което свързва всички отделни части на автомобила в едно. Първата работа на новия собственик на Jaguar Land Rover Ратан Тата бе да попита защо дизайнът е подчинен на инженерния отдел. Бил ли е някога дизайнът толкова влиятелен и важен, колкото е днес?
- Ако се върнем назад в историята, ще открием периоди, в които дизайнът е бил дори по-важен. И по-възхваляван. Особено в Америка през 50-те и 60-те години.
Мисля, че сега дизайнът отново се превръща в нещо важно - когато технологиите започнат да се изравняват при различните производители, какво ти остава като средство да изпъкнеш? Единствено дизайнът.
Някои марки го осъзнават повече от други. В света на масовото производство дизайнът не е чак толкова ключов. Но там, където сме ние, в луксозния сегмент, той е изключително важен - точно колкото в модата и при луксозните стоки като цяло.
Дори и в луксозния сегемнт обаче се появи така нареченият синдром на матрьошката - много еднотипни модели, които се различават един от друг само по размер. Как може да се избегне това? Как се създава автомобил, който веднага да бъде разпознат като марка, но да не е копие на останалите?
- Според мен начинът е да имаш добре обмислена предварителна стратегия. Ние например имаме три семейства: Range Rover, Discovery и Defender. В последните години работихме основно по Range Rover. Напоследък и по Discovery, идва ред на Defender. Когато приключим с всички, ще забележите колко различни са. Разбира се, всяко семейство ще има общи черти - така че щом погледнете колата, да си кажете - това е еди-коя си марка. Но, както казвате, всеки модел трябва да има и достатъчно индивидуален характер, за да се отличава.
Range Rover Velar донесе на Макгавърн приза "Световен дизайн на годината". Снимки: КОЛЕЛА
Като стана дума за Defender, това е един от най-дълго произвежданите автомобили в историята, и вероятно един от най-обичаните. Мнозина са разочаровани, че той вече не се прави. Колко трудно е да се замени подобна кола?
- Това е автомобил, проектиран преди почти 70 години, и макар да уважавам цялото това наследство, мисля, че човек трябва да гледа напред. Трябва да пресъздадем Defender за едно ново поколение хора, и да му дадем малко по-универсална привлекателност. Не всеки харесваше стария. В последните години продавахме едва по десетина хиляди бройки. Така че целта ни сега е да уловим есенцията на този автомобил, но да я облечем в дизайн за днешния ден, а не за една отминала епоха. Светът се промени драматично оттогава. Дори само промените в технологиите и законодателството са достатъчни да преобразят колата.
Вече е сигурно, че следващият Defender по нищо няма да прилича на стария
Вашият дизайн допринесе за седем поредни години на рекордни продажби за компанията. Усещате ли още предизвикателство в работата си? Може ли успехът да бъде и капан за един артист?
- Харесва ми думата "артист"... Не, не съм станал самодоволен. Работата, която имам да свърша, още не е приключила. И няма да бъде още дълго време. Онова, което според мен успяхме да постигнем, е да направим прехода от марка, която в миналото бе силно специализирана, към един по-универсален бранд. Дизайнът изигра основна роля за това, като промени имиджа и направи колите ни по-желани. Но ние имаме много амбициозни планове за бъдещето, така че ни предстои още много работа.
Днес неща като социалните мрежи и Big Data ви дават безпрецедентна възможност да знаете какво би се харесало на публиката. Има ли значение това за работата ви? Често казвате, че дизайнът не е демокрация...
- Аз лично мисля, че най-добрият критерий дали един автомобил се харесва са продажбите. А при нас всеки следващ модел се продава по-добре от предишния. Колкото до социалните мрежи... Опитвам се да се вслушвам в хората, но не можеш да слушаш всички, защото всеки е на различно мнение. В края на краищата компанията е наела мен като експерт по дизайна, за да очертая бъдещето, и аз трябва да знам интуитивно кое е най-добро за марката.
"Ние не продаваме стоки за масово потребление. Ние продаваме автомобили - неща, към които хората се привързват. И част от тази емоционална връзка е възможността да караш колата си"
Създаването на един нов модел отнема обикновено около четири години. Но някои технологии се развиват много по-бързо от това и се случва чисто нов модел да се появи на пазара с вече остарели функционалности. Възможно ли е да се ускори процесът по дизайна? Електромобилите ще улеснят ли това?
- Прав сте. Нещото, което се развива най-бързо, са различните инфотейнмънт системи, свързаността. Виждате как Apple например вади нов iPhone на всеки 8-9 месеца. От гледна точка на архитектурата на автомобила е трудно да се отразят тези промени, и наистина трябва да станем по-добри в това. Електрификацията и новите платформи ще ни позволят да сме по-бързи.
Но аз убедено вярвам, че не трябва да се опитваме да подражаваме на технологичния свят. В крайна сметка ние създаваме превозно средство. Прекалената свързаност не само разсейва, но и дразни шофьора. Тя не прави колата по-лесна за ползване - може дори да е точно обратното, да е опасна. Затова трябва да сме предпазливи. Понякога инженерите създават системи, които според тях са съвършени, и ги натрапват на клиентите. Но доколко клиентите се нуждаят от тези системи, и колко ги използват?
Големият архитект Рем Колхаас казва, че нарастващата свързаност го тревожи, защото според него свързаната кола е и постоянно контролирана кола. Съгласен ли сте с това?
- О, да. Мисля, че светът леко е превъртял около тази свързаност. Същото се отнася и до бъдещето на автономното шофиране. Питал ли е някой клиентите дали искат автономна кола? Говоря сериозно. Ние не продаваме стоки за масово потребление. Ние продаваме автомобили - неща, към които хората се привързват. И част от тази емоционална връзка е възможността да караш колата си. Удоволствието идва от шофирането и от усещането, че си свързан с машината. Ако премахнеш това, премахваш част от очарованието.
За мен автономното управление може да донесе ползи, но трябва да намерим разумния компромис. Ако след 20 години никой вече не кара коли, това ще е тъжно, нали?
Не знаем какво ще се случи. Автопилотите определено идват. Но дали са трайна тенденция? Или са от онези писъци на модата, които идват и си отиват? Може би ще си кажем: да, ето една кола, която може да се кара сама, но предпочитам аз да я карам. Може би една такава двойственост, с възможност за избор, ще е оптималното решение.
Още по темата:
-
"КОЛЕЛА" разговаря с главния дизайнер Роберт Лесник (ВИДЕО)
-
Главният дизайнер на френската компания Александър Малвал пред камерата на "КОЛЕЛА"
-
Йозеф Кабан, създател на Bugatti Veyron и главен дизайнер на BMW, пред "КОЛЕЛА"