Йозеф Кабан е човекът с вероятно най-сложната задача в автомобилния свят. Словакът, създател на автомобили от Skoda Octavia до Bugatti Veyron , от една година е главен дизайнер на BMW. Мисията му в Мюнхен е да промени изцяло дизайнерската философия и да навакса изоставането от Mercedes, което компанията допусна в последните години. КОЛЕЛА разговаря с Йозеф Кабан по време на автомобилния салон в Женева.
Г-н Кабан, в последните години много компании паднаха в така наречения капан на матрьошката, създавайки еднотипни модели, които се отличават само по размер. Как може да се избегне това? Как се създава автомобил, който едновременно да е разпознаваем като BMW, и в същото време да не е копие на всички останали?
- Определено не е лесно. Въпросът е какво точно искаш да подчертаеш с колата. Понякога фокусът е върху марката, понякога - повече върху самия продукт. Мисля, че в момента бихте разпознали всеки наш модел като BMW. В бъдеще може би ще има и повече разнообразие. Но мисля, че и сега ние сме един от добрите примери.
Йозеф КАБАН е роден на 4 януари 1973 във Вавречка, тогава в Чехословакия, днес в Словакия. Завършил е индустриален дизайн в Братислава и Кралския колеж по изкуствата в Лондон, където печели и специалната награда "Джорджето Джуджаро".
Кариерата му като автомобилен дизайнер започва във Volkswagen, където създава модели като Lupo. През 2003 преминава в Audi, а през 2007 става шеф по екстериорния дизайн на марката. Негов е дизайнът на Bugatti Veyron, вероятно най-удивителния автомобил на предишното десетилетие. През 2008 поема дизайна на Skoda, където преобразява цялата гама. От миналата година е главен дизайнер на BMW.
Очаквате ли в бъдеще BMW да се раздели в няколко отделни семейства от гледна точка на дизайна?
- Всичко е възможно.
Имате ли чувството, че дизайнът започва да изостава от напредъка на технологиите? Един нов автомобил се създава средно за 4 години, а неща като мултимедията вече се променят за броени месеци... Може ли електрическото задвижване да ускори процеса?
- Производственият процес е нещо, върху което всяка индустрия трябва да помисли. Да, в някои сегменти наистина напредъкът е много бърз, и четири години просто е прекалено дълго време. Трябва да решим този проблем. Но електромобилите няма непременно да ускорят нещата...
Някои психолози твърдят, че вкусът на публиката се променя в зависимост от икономическия цикъл - когато има спад, хората търсят по-консервативния дизайн, и обратно, при ръст се стремят към по-смелото и авангардното. Съгласен ли сте с това?
- Допускам, че има нещо вярно. И не се отнася само до колите. Ако погледнем последните сто години, движението на хората, паричните потоци и всички други аспекти на човешкото поведение зависят от настроението - добро или лошо. Когато си в добро настроение, имаш усещането, че ще се справиш с всичко. Когато си в лошо, си предпазлив и чувстваш, че всякакво движение може да е опасно.
Не съм сигурен доколко обаче автомобилната индустрия отразява тези тенденции, защото колата е нещо, което се създава бавно...
Малолитражката Lupo е първият голям проект в кариерата на Кабан
Вие самият сте създател на крайно различни автомобили - от Volkswagen Lupo до Bugatti Veyron. Кое е по-лесно: да проектираш масов, евтин модел, или суперкола?
- Трудно е да се каже. За мен автомобилът винаги е бил предизвикателство, независимо какъв е. Просто си поставяш някакви очаквания към него и после се стремиш да ги постигнеш. Понякога е лесно, понякога по-трудно... Имах шанса да работя за много различни компании, и върху много широка гама от автомобили. Може би заради това разбирам разнообразието по-добре от други.
Феновете на BMW отдавна искат компанията да създаде свой суперавтомобил, наследник на някогашното М1. Какво мислите вие?
- Защо не? Не е нужно да е точно кола от типа на М1. Въпреки че то беше прекрасна кола. Но е хубаво да работиш върху модели, които не са построени само от рационална гледна точка, а са плод и на силни емоции.
Bugatti Veyron - може би най-прочутото творение на словашкия дизайнер до момента
Кои дизайнери са ви повлияли? Вие сте от съвсем малкото хора, получили наградата "Джузепе Джуджаро" на Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Какво означава за вас това име?
- Всъщност имах шанса да опозная по-отблизо г-н Джуджаро и семейството му. Да се срещаш с подобни хора е много важно за един дизайнер. Имах късмета да се уча от хора като него, като Хартмут Варкус (бившия главен дизайнер на Audi, б.а.), като Валтер да Силва (бившия главен дизайнер на VW). Радвам се, че сега работя редом с Адриан ван Хойдонк. Но всъщност работата не опира само до колите. Основното е винаги да си готов да виждаш и научаваш нови неща.
За близо десетилетие в Skoda Кабан промени изцяло облика на чешката марка
Кажете няколко автомобила, чийто дизайн ви е въздействал най-силно?
- О, има наистина много. От съвсем обикновени коли, като Alfa Junior, през Lamborghini и Ferrari... Харесвах почти всичко, което правеха Бертоне, Пининфарина и Джуджаро. Ако трябва да отделя една кола, ще е може би Lancia Stratos. Тя беше различна във всяко отношение. Обичам различните неща, обичам необичайните гледни точки. Не искам да правим неща по определен начин, само защото всички други ги правят така.
Шефът на BMW Харалд Крюгер с концепта, който ще е в основата на бъдещото BMW i4
В наши дни много хора от Източна Европа заемат водещи позиции в автомобилния дизайн. Какви са шансовете на едно днешно хлапе да достигне до тази професия?
- Според мен това е прекрасна професия. Изобщо ако се занимаваш с нещо, което обичаш, това вече значи, че си успял в живота. Това не се отнася само до автомобилния дизайн. Каквото и да вършиш, трябва да го вършиш със страст. Ако питате защо хората от определени държави са успешни, истината е, че не знам. Може би просто са по-жадни да се докажат. Но ако трябва да кажа нещо на младите дизайнери, то ще е: това е прекрасна работа, но знайте, че не само вие вземате решенията. Затова понякога трябва да сте твърди. Да сте не само талантливи, но и добри в тактиката, да умеете да привличате хората на своя страна. Сложна професия е, но и много хубава.
Йозеф Кабан (вдясно) след интервюто, което даде за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg