Само допреди три десетилетия 200 конски сили означаваха сериозна спортна машина. Първото BMW M3 от 1986 имаше само 195 под капака. После автомобилите постепенно започнаха да стават по-тежки заради новите системи, а производителите компенсираха това с допълнителни коне. И след това в играта се намеси маркетингът.
Първото BMW M3 (E30) от 1986. Под капака имаше 195 коня - и те бяха предостатъчни да го направят една от най-приятните за каране машини на онази епоха. Снимка Chris Teagles
В наши дни сме свидетели на истинска надпревара във въоръжаването: появяват се коли с по 1000 коня, 2000 коня, а зловещият Devel Sixteen дори предлага пет хиляди коня от своя квад-турбо V16 двигател с обем 12.3 литра. Но има ли изобщо смисъл от тази "война на конските сили", както взеха да я наричат експертите? Никакъв, отговаря на това нашумелият блогър Анджело Учело.
12.3-литровият V16 двигател на Devel Sixteen развива 5007 конски сили - но има ли смисъл от тях?
Появата на Bugatti Veyron бе факторът, който засрами традиционните производители на суперколи и даде куража на по-малки компании да си спечелят име, залагайки на абсурдните числа. "Резултатът е истинско наводнение от ужасяващо проектирани машини за самоубийство, които дават на производителите си мечтаното медийно внимание, като изпреварят предишната най-бърза кола в света по един или друг начин", пише Учело в последния си коментар за DriveTribe - създадената от Джеръми Кларксън, Ричард Хамънд и Джеймс Мей платформа за ентусиасти.
В известен смисъл това, което се случва сега, напомня надпреварата във въоръжаването по време на Студената война. Тогава всяка от суперсилите имаше средствата да унищожи живота на планетата, и въпреки това продължаваше да трупа нови и нови.
Вторият модел на Rimac има четири пъти повече мощност от Porsche 911 GT3 - но далеч не е четири пъти по-приятен за каране
Не ме разбирайте грешно, мощните суперколи са нещо, което трябва да уважаваме и почитаме, пише Учело. Но те са инженерни постижения, а не машини за каране. "Проблемът е, че когато се фокусираш изцяло върху конските сили, всички други важни неща в колата са пренебрегнати за тяхна сметка. Защото удоволствието от карането не е в това колко силно ускорението по права линия прилепя гърба ти за седалката - удоволствието е в самия процес, в това как той те ангажира, в радостта, която носи. Мощността не е пропорционална на удоволствието. И от моя гледна точка, едно Porsche 991.2 GT3 с 493 коня е в пъти по-приятно за каране от, да кажем, Rimac C_Two, с 1887 коня", казва блогърът.
.