IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Американски дизайнер разкрива какви са недостатъците на съвременните системи

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

С всяка иминала година бутоните и превключвателите в автомобилите стават все по-малко, а сензорните панели – повече. Американският експерт Джак Ли от компанията Connected разкрива в сайта UX Collective защо, според него, концепцията за големи тъч-скрийн екрани в съвременните коли е доста съмнително и опасно решение.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Идеята да изучи взаимодействието между шофьора и сензорните системи за управление идва на Ли, докато се вози в такси Tesla Model X. Водачът на електромобила прекалено се концентирал върху големия тъч-скрийн пред него, вместо да наблюдава пътя.

За да проведе изследването си, експертът и неговият екип създават специален симулатор, като канят 21 доброволци. В хода на експеримента се оказва, че заради управлението на сензорния екран шофьорът е подложен на огромен стрес. Водачът трябва да има отлична координация и да бъде непрекъснато съсредеточен, тъй като му се налага през по-голяма част от времето да гледа в екрана.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Изпитателите са удивени и от друг факт – шофьорите гледат в екрана, дори когато не се налага да променят нещо, тоест да го натискат. Това се обяснява с изградения у хората навик, непрекъснато да проверят смартфона си, Ситуацията коренно са променя, когато дисплеят в автомобила е изключен. Тогава водачите се съсредоточават изцяло върху пътя, но някои от тях признават, че в подобни моменти изпитват дискомфорт от отсъствието на информация на екрана.

Екипът на Джак Ли е изучил и технологията за гласово управление, която на пръв поглед би трябвало да реши именно проблема с отвличането на вниманието, като едновременно с това запази функционалността и полезната информация. Изпитателите са на мнение, че гласовият интгерфейс също не е иделното решение.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

„Промяната на температурата в автомобила или изборът на музика с гласова команда се оказва доста трудна задача. Дори, когато им напомняме, че могат да използват гласово управление, участниците в експеримента го правят с ръка. Оказва се, че както в случаите със сензорен еран, така и сега, стресът върху тях е по-голям, тъй като трябва да се замислят как да формулират командата, която дават. А далеч по-просто е да натиснат определен бутон”, обяснява Ли.

Според изследователите, гласовото управление е оправдано само, когато се изполва като допълнителна системи. Гласовите команди са подходящи при функции, които изискват извършването на няколко последовтелни действия – търсене на конкретна песен, телефонно обаждане или вкарването на нов маршрут в навигационната система. На свой ред, простите операции са далеч по-бързи и по-безопасни.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Според Джак Ли, наблъсканите със сензорни дисплеи автомобили са на едно ниво с тези коли, които имат нисък рейтинг на безопасност. Експертът е категоричен, че не бива да се жертва функционалността в името на естетиката, особено когато става дума за продукти, заплашващи човешкия живот. Затова и оптималният вариант е комбинацията между двата вида механизми. При тях екранът е на нивото на очите на шофьора, а под дясната му ръка е разположен селектор, с който да управлява различинте системи. Този принцип сега се използва при моделите на Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz и др.
Снимки: UX Collective

0 от 500
  • #7
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    навигацията се ползва не само за придвижване от точка А до точка Б а най вече при екстремно нощно каране по проходи показва сложност на завои маркираш точки на спиране опасни участъци с дупки и места за изпреварване
  • #6
    10 rate up comment 3 rate down comment
    а ( преди 6 години )
    Навигация използвам само когато пътувам в чужбина и то в непознат район. Плажовете на Северна Гърция ги зная наизуст. Магистралите до Италия и Германия - също, само ако търся адрес на някой хотел. Радиото ми е по-лесно да натисна бутона на конзолата със запаметената станция вместо да ги избирам от волана....
  • #5
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Не случайно от години обяснявам, че вместо *** системи за сигурност и автономно шофиране единственото което трябва да се направи е да се изринат излишните джунджурии, така че малoyмните да вземата да карат вместо да ръчкат джаджи. Даже и Навигацията е спорна като изключая глокиерите останалите хора в 90% от сучаите минават по един и същи маршрут, който познават
  • #4
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    в автомобила единствения дисплей трябва да е на навигационна система всичко друго е излишно и опасно
  • #3
    21 rate up comment 0 rate down comment
    ss ( преди 6 години )
    Бутонът можеш да го натиснеш и бе да гледаш..И усещаш, че си го натиснал...Сензорните са върховна тъпотия..Ама, ще им мине
  • #2
    18 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Бъдещето е на бутоните. Всичко ново е добре забравено старо :)
  • #1
    7 rate up comment 5 rate down comment
    none ( преди 6 години )
    Селектор зад скоростният лост е много удобен за навигиране, лошото е че в много от най-новите коли такъв липсва. Боравенето със сензорен екран по българските пътища е цяло предизвикателство, лично аз понякога не мога да уцеля нищо ;))). Въпреки това огромното количество бутони в повечето германски автомобили и в някой японски (Мазда например), определено не са най-доброто решение. Гласовият интерфейс е много муден и непрактичен, бъдещето е на интерфейс управляван с мозъчни вълни.