IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

8 начина (реални) за пестене на гориво

Ако ги следвате, може да икономисате сериозна сума пари

8 начина (реални) за пестене на гориво

Цените на бензина продължават да растат, а с това се повишават и разходите по време на пътуване. В ситуации като тази е особено важно, да се знае, че има начини за пестене на гориво. При това те са напълно реални. Ето как, според експертите от изданието Auto.Mail, можете да се икономисат пари в сезона, в който се пътува най-много.

8 начина (реални) за пестене на гориво

Спазвайте правилника


Първият и най-главен съвет – не бързайте. Дори при пътуване на разстояние до 300 км, превишението на скоростта с 20-30 км ще ви спести не повече от 20-ина минути. Само че ще се изложите на доста рискове, да не говорим, че има голяма вероятно и да бъдете глобени за превишена скорост.

Задръстванията и лошите пътища също „помагат” като цяло средната скорост на пътуването, да не бъде толкова висока, колкото ви се иска. А измерванията доказват, че при движение по път с ограничение от 90 км/ч, стига то да се спазва, може да се спести поне по 2 литра на всеки 100 км в сравнение с пътуване със 120 км/ч.

Следете си разхода

Сложете в автомобила си тефтерче и химикал и си записвайте показанията за средния разход след всяко пътуване (например от работата до дома). Това със сигуност ще ви помогне да спестите гориво. Впрочем, повечето съвременни смартфони имат приложения, които контролират разхода, така че използвайте ги.

Откажете се от резките тръгвания

Свикнали сте да се „изстрелвате” на светофара? Тогава не се учудвайте, че плащате за повече гориво. Твърдението, че при рязък старт разходът не се увеличава, тъй като колата по-бързо достига определена скорост, с която продължава да се движи равномерно, не е вярно.

8 начина (реални) за пестене на гориво

Екипът на Auto.Mail е провел експеримент, като преминава с два напълно еднакви автомобили – Mazda CX-5 с 2,5-литров мотор и автоматична скоростна кутия, по един и същ маршрут. Стартира се плавно, като моторът се държи в рамките на 2500 об/мин, а след това рязко – до 4500 об/мин. Крайният резултат показва, че разходът при първия кросоувър е 9,6 л/100 км, а при втория – 11,3 л/100 км. Разликата е 17,6%.

Гледайте напред

Видяхте ли, че светофарът вече свети червено? Ако е така, защо продължавате да давате газ? Съвсем скоро ще ви се наложи да спрете и затова е по-добре да стигнете кръстовището по инерция. Запомнете – стилът „газ-спирачка” води до по-висок разход на гориво. И ако се опитате да го избегнете (или поне минимализирате) правите икономия на гориво.

Карайте на правилния режим

Голяма част от съвременните автомобили с автоматична скоростна кутия предлагат режим „еко” (при някои може да се казва и по друг начин). Затова, ако искате да харчите по-малко пари за гориво, изполлзвайте го при всяка възожност. В този случа смяната на предавките става при по-ниски обороти, намалява се ефективността на климатика, както и на други системи, изискващи енерги. Не изключвайте и системата „старт-стоп”, с която се оборудвани повечето съвременни двигатели. Тя наистина помага в задръстванията и сериозния трафик в градовете..

Ако автомобилът ви е с механични скорости и е по-нов, той вероятно разполага с функция, която ви подсказва кога да сменяте предавките, като съответният индикатор се появява на приборния панел. Тя е полезна, така че възползвайте се от нея максимално.

Следете налягането в гумите

8 начина (реални) за пестене на гориво

Поне веднъж месечно, а защо не и по-често, проверявайте налягането в гумите. Тук от Auto.Mail дават за пример друг свой експеримент, в който участва дизелов Duster. Той се кара определено време с леко спаднали, напомпани повече от необходимото или с „нормални” гуми. Оказва се, че при спаднали с 0,3 атмосфери гуми в сравнение с препоръчана стойност от производителя от 2 атмосфери, разходът се увеличава с 6%. В същото време при „пренапомпани” с 0,3 атмосфери атмосфери, разходът спада с 5%. Последното обаче не е за препоръчване, тъй като се увеличава натоварването върху окачването, а и комфортът се влошава.

Махнете всичко излишно

Често може да се видят автомобили, които се движат с празен багажник на покрива. Трябва де са знае, че тези елементи водят до увеличаване, при това сериозно, на разхода на гориво. Понякога разликата достига до 2,0 л/100 км. Впрочем, рзходът се увеличава и при отварянето на прозорец или на люка.

Внесете ред и в багажника на автомобила си. Не си заслужава да возите със себе си излишни тежести, тъй като колкото е по-голямо теглото на автомобила, толкова по-висок е разходът на гориво.

Минете на газ

Накрая стигаме и до радикалния способ за намаляване на разхода, но той изисква инвестиция. Тя е различна в замисимост от автомобила и оборудването. Икономията в случая може да бъде съществена, тъй като цената на газта е 2 пъти по-ниска от тази на бензина. Факт е, че разходът се повишава, но това не е фатално.

Има си и минуси – монтирането на газова бутилка намалява обема на багажника и увеличава теглото. Но пък ако преминавате по 30 000 км на година, то поставянето на газово оборудване придобива смисъл.

Снимки: Auto.Mail
 

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Израел е велик ( преди 1 година )
    В краят на статията пише,че слагането на газ придобива смисъл ако се минават 30 хил год. Доста не точно. Смисъл има и при минаване на 10 хил. Теоретически на 10 хил за една година спестява около 500 лева при кола която харчи средно 10. Тоест за две години се изплаща и още 3 г-караш евтинко(около 5г.е средният живот на колите в собственник в Бг)
  • #18
    10 rate up comment 0 rate down comment
    един там ( преди 1 година )
    Другото за икономия е да не правите резки потегляния, изпреварвания и резки маневри. В БГ разстоянията не са големи и няма смисъл от рисковани изпреварвания и газ до ламарината. Примерно В.Търново-София пътя при спазване на ограниченията с до 10 км/ч превишение е 2 часа и половина. Същият път с газ до дупка и много изпреварвания се взема за 2 ч и 10-15 ми. В първия случай не си уморен и не си рискувал, а при втория си просто скапан от умора и напрежение и си изгорил 3-4 л отгоре гориво на 100км.
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    един там ( преди 1 година )
    На метан и на газ е най-икономично! А ако колата е хибрид си е направо без пари. В Холандия доста Приуси са на газ. Харчи им около 6/100 газ смесено. Няма по-евтино от това. Дори да сте с електричка, ако сметнеш тока пак по-скъпо ще ти излезе цената на 100 км пробег. На метан е още по-голяма ефтиния, но там е по-сложен, тегав и скъп монтажа на уредбата и най-вече на резервоарите. Също и окачването трябва да се подсилва. Газицата си е най-далавера. И дизел имах, но там е набутвация голяма.
  • #16
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Грую ( преди 1 година )
    Не се хваля,но с моята Астра на LPG харча 7,30 лева за 100 километра.Карам относително бързо,с около 105-110 км.ч по обикновените пътища.Дразнещо е някой *** да кара в средата с 80.
  • #15
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Карайте на правилния ( преди 1 година )
    Скоро четох колко вреден за двигателя и трансмисията е икономичния режим. Накрая икономията да не излезе скъпо...
  • #14
    6 rate up comment 2 rate down comment
    дядо и ряпа ( преди 1 година )
    всички дават газ за да не ги задминават разни тъпаци тарикати заради които останалите трябва да бият спирачки.... та ако простаците не престават да тровят нервите на нормалните шофьори то нормалните стават простаци... с простоландия е най добре ако си голям ***...
  • #13
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Нали знаете, че изглеждате смешни в очите на хората, които наистина разбират от автомобили и различни стилове на шофиране. Че и коментари триете, които не ви харесват
  • #12
    40 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 година )
    "Гледайте напред". Ето това ме дразни най-много в българските шофьори. Свети червено, на 500 метра от светофара си, и всички са се засвяткали с 80-90 при ограничение 50. И какво - аз пристигам на светофара на зелено, обаче преди това са ме изпреварили 10-ина бабаита, заради които цялата колона коли трябва да спре на вече светещото зелено, докато те се източат. А ако всички си карат с колкото трябва, всички ще пристигнем на зеленото с около 40-50 км/ч и ще минем по-бързо през кръстовишето.
  • #11
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Roadrunner ( преди 1 година )
    Освен всичко при скорости от над 130 автомивката е задължителна , ако ти дреме поне малко за боята на колата, т.е още едни 20 минути поне, дори да си я миеш сам, и поне 5-6 лв, т.е още се увеличава разхода :)
  • #10
    11 rate up comment 2 rate down comment
    до де ( преди 1 година )
    Газта при малки коли не е толкова далавера. Пак по-добре е но бавно се избира. Хубава газификация струва едни 1200-1500лв (може да са ми малко стари данните). При малка кола която харчи 8 градско 5-6 извън ще пести макс 7лв на 100 средно. Тоест ти трябват едни 15000-20000км за да я избиеш. И идва проблема с българските "майстори". Газовата за да не прави проблеми трябва да е много добре настроена и някой да си е играл часове докато я уцели