fallback

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet. Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA. Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година. Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя. Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.  

Тагове: DPF
fallback
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    В България голяма част от ТЕЦовете (в София май всички) работят с метан. При тях имаме само СО2. Освен в махалите на цветните братя другаде почти не се горят други неща. Така че в столицата ни е само от нафта. Ако беше беше сериозен пролбем отопляването на *** въздуха щеше да е мръсен 3-4 месеца в годината и не навсякъде. Автобусите може да бълват сажди колкото 10 коли но возят хора колкото 40 коли. Така че те са лошо извинение
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    А какво правим с камиони и автобуси които са дизелови? Като стане въпрос за дизели веднага се почва с личните коли обаче един автобус или камион изхвърля много повече вредни вещества освен това целодневно е в движение.
  • #4
    Анонимен ( преди 7 години )
    В DPF филтъра няма редки метали(в катализатора има). DPF e обикновенна клетъчна структура в която има много малки канали в които се задържат тези частици и в някакъв момент се изгарят от високата температура. Могат да се рециклират като се измият с разтворител на сажди. Премахването им е основно заради това че колата върви малко по добре без дпф или за да се спестят 50лв от рециклирането
  • #3
    GTE ( преди 7 години )
    Дизелите от Евро 4 насам, стига да не са с махнати катализатори, ДПФ и ЕГР, т.е. да не са с подпбрения и чипосване изпушват само при душманско подаване на газ, когато са в ниски обороти и се получава претоварване на двигателя. При други обстоятелства, извън горните, дизелите с Евро 4 не цапат въздуха. Но това е за автомобилите. При рейсовете и камионите на милион километри със сигурност не е така.
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Щом са толкова вредни дизелите - забрана за ползване в градовете. Аз карам дизел но ще го сменя ако се реши да не се карат. Обаче също да се забранят и другите замърсители -ТЕЦ-ове, печки на дърва и въглища често и на отработено масло и др гадости. Защото зимата в някои квартали на китната ни столица не може да се диша не от газове на коли а от пушека на печките. Така че да се забранява всичко вредно. Щом аз мога да сменя колата и те могат да сменят печките както иТЕЦ дето дими колкото 1000 коли
  • #1
    .. ( преди 7 години )
    Аз съм един от най-яростните противници на дизела, но в случая май дизела е само една от брънките във веригата.Вие "муайте" по 5 шоколада на ден, къркайте сокчета с глюкозо-фруктозен сироп (щото захарта е скъпа и не се ползва за подсладител у нас) и накрая търсим под вола теле.
fallback
Последни