fallback

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet. Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA. Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година. Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя. Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.  

Тагове: dpf
fallback
  • #26
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много разбирачи, много нещо ,ве !!!
  • #25
    АнтиНафтаджия ( преди 6 години )
    Джендъре нафтаджийски,ФПЧ не само са абсолютна отрова, но най-страшното е, че променят ДНК-то на човека. Тепърва ще сме свидетели на поколения деца с малоформации и болести още в най-ранна възраст.А за измерването не се грижи! Имат си станции за измерване. Дори и да нямаш такава ти е достатъчно да застанеш примерно на Орлов мост и да дишаш дълбоко свежият въздух с цялата менделеева таблица. Ако искаш си направи експеримент и дишай 1 час през тензух. Тогава ще видиш какво точно дишаш смешнико!
  • #24
    АнтиНафтаджия ( преди 6 години )
    Винаги, когато стане въпрос за вредите на нафтовите печки се появяват един, двама с различни никове, които уж не карат дизели, но според тях било лъжа, че дизелите тровят.Започва се с ТЕЦове, печки на твърдо гориво, самолети и какво ли още не.Учените и специалистите им вадят данни, че дизеловите автомобили са най-големите замърсители, но не та не според тях. А сега, като печките на дърва и въглища не горят извънземните ли замърсяват? И зеленина има, а не както зимата и пак е смрад и сажди.
  • #23
    ей анонимния ( преди 6 години )
    Като не ти харесва да натискаш копчето фъш от Сф,там живееш с съобщество,харесва ли ти или не.Като си такъв еколког, отивай у ***-вилаетите да ги обучаваш как да се топлят на ток,а парите за него да изработят като всички нас,ако не лови гората..трафик няма..ше плщскаш боровинки.В града мирише и има престъпност.Точка.Понял!
  • #22
    Анонимен ( преди 6 години )
    ПФФ сега пък дизела бил виновен за диабета. Всички яхнаха тая вълна и скоро ще изкарат дизела виновен за всички заболявания. Фини прахови частици как пък точно измериха колко от тях са от дизеловите коли и на точно колко хора са предизвикали диабет? А тези хора дали са се хранили правилно, нива на стрес, генетична предопределеност? Тия неща са в пъти по важни от праховите частици ама сега е на мода да се пише против дизела. Утре да забранят всички дизелови коли диабета няма да намалее хич
  • #21
    Анонимен ( преди 6 години )
    На вас ли да вярвам или на очите си - на всеки светофар си натискам копчето за спиране на въздуха отвън щото поредния "спестовник" изпуска черен облак зад него като подгонен октопод ****! слепи ли сте? не забелязвате ли тия пушеци на всеки светофар? за София говоря - в другите градове са малко колите и колкото и да се стараят нафтаджиите въздуха си е чист.
  • #20
    Анонимен ( преди 6 години )
    евро6 е около 4 - 5 пъти по чист от евро4 . това за дизелите. при бензиновите разликата е много по малка - повече разлика има в това че вече се гледат фините частици и то само когато са с директно впръскване. а за тежките дизелови джипове над 2.5 тона каквито имаше няколко - се позволяваше още по мръсни да са по евро4. така че не ми говорете за евро 4.
  • #19
    бизнес кампанията ( преди 6 години )
    Стана ясно, че дизелът ако е след евро 4 и се поддържа, не е по-зле от бензина. Печки на брекети и дърва се ползват масово, те замърсяват въздуха много повече.
  • #18
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Анонимнико аз не карам дизел - карам си чист бензин не на газ и не пестя! Ама електрическите ви простотии и лъжите ви не понасям!!! Толкова глупост ми идва в повече!!!
  • #17
    Истина ( преди 6 години )
    Защо не пишете за въглеродния диокис? да кажете че ако посадят с дървета континент като северна америка ще покрие нуждите на планетата едва на 10%... скоро не само че няма да се интерувате от праховите частици ами и да искате да дишате тях няма да можеше защото няма да има достатъчно кислород за тялото ви!продължавайте да купувате бензинови автомобили!
fallback
Последни