fallback

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet. Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA. Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година. Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя. Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.  

Тагове: dpf
fallback
  • #16
    .. ( преди 6 години )
    Точно защото хората карат дизели се разболяват от диабет,няма нищо общо със стрес и напрежение.Не че съм привърженик на дизела,но проблемите са много по-големи,какво толкова се хванаха за дизела,американците са най-големия замърсител на планетата ама никой нищо не им казва,защо никой не дава такава гласност на рязането на дървета.....ПЪЛНА ПАРОДИЯ
  • #15
    име ( преди 6 години )
    Wane, на мен винаги са ми замервали изгорелите газове на годишен преглед.
  • #14
    Wane ( преди 6 години )
    Проблемът със замърсяването в България има много и най-разнообразни решения, но няма политическа воля за тях.Има обаче едно по-просто и лесно - практикуване на строг и пълен технически преглед. Така кола с конструктивни промени, каквото е премахване на катализатор или DPF няма как да мине, още повче че има измерване и на изгорелите газове. В момента обаче ГТП е фиктивен.
  • #13
    Анонимен ( преди 6 години )
    тинтири - бедна мишко - изряза ли дпф-а? спести ли 2 лева за ено патронче пърцуца? браво - на батко спестовната мишчица :)
  • #12
    Анонимен ( преди 6 години )
    забранете на селяците да пушат с нафтови ***! който е беден за 2 лева на 100 километра да си купи тротинетка!моди - ти си знаеш!
  • #11
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Тва са тотални простотии! Ако ми кажат, че причинява болести на дихателните пътища - ОК ама кво общо има с диабета? Правилното и здравословно хранене или по-точно липсата на такова последните десетилетия е причина. Много ама много жалък опит на електро-престъпниците срещу ДВГ и дизела в частност!
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много си прав но това означава че като си купиш БМВ/Мерцедес и тн за 5-6 хил да дадещ 1000+ лв само за да възстановиш еко оборудването (като го добашиш към истински необходимото обслужване от 1000-1500лв стана ДЕБЕЛО). Вместо да дадеш 500-600 да го доизтърбушиш да направиш чип тунинг
  • #9
    Попфолксваген ( преди 6 години )
    Това е лъжа!Тези не са ли чували за нашата технология Clean diesel?
  • #8
    Вечния кмет ( преди 6 години )
    Ако всеки шофьор в България бъде по-отговорен към другите и към себе си в смисъла - да не си маха катализатори, ДПФ, АГР и т.н., определено ще дишаме по чист въздух.
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Голяма част от автобусите в големите градове се обновиха, не малко минаха на метанови системи. И не на последно място отдавна не съм виждал диря от сажди за автобус докато почти няма цикъл на светофар на голямо кръстовище където да не се изреже някоя дърта нафта и да остави черен облак зад себе си.
fallback
Последни